Oświadczenie
W odniesieniu do pojawiających się w przestrzeni medialnej nieprawdziwych informacji, dotyczących kondycji Poczty Polskiej, perspektyw jej funkcjonowania oraz trwających rozmów ze stroną społeczną, przedstawiamy stan faktyczny:
- Nie jest prawdą, jakoby Zarząd Poczty Polskiej odmówił podwyżki wynagrodzeń pracowniczych. W Spółce funkcjonuje ponad 90 organizacji związkowych, z których wiele przedstawia indywidualne żądania, dodatkowe obejmujące różne obszary pracy. Pracodawca prowadzi stały dialog i poważnie traktuje postulaty Pocztowców. Z organizacjami związkowymi zaplanowane zostały już rozmowy, po których, jak wierzymy, uda się wypracować konkretne rozwiązania. Uważamy, że łamy prasy nie są miejscem dialogu pomiędzy zainteresowanymi stronami;
- Kadra menadżerska nie jest objęta przywilejami, wynikającymi z obowiązującego w Poczcie Polskiej Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, do których zaliczyć można m.in. comiesięczne premie oraz premię roczną, tzw. trzynastkę („łącznościówkę”). Zgodnie z obowiązującymi od lat przepisami wewnętrznymi, w przypadku zrealizowania na rzecz pracodawcy określonych celów, przy jednoczesnym wypracowaniu zysku przed Spółkę, osoby odpowiedzialne za zarządzanie firmą otrzymują jednorazowe świadczenie pieniężne. Tego typu praktyka jest powszechnie stosowana na rynku, a w wielu przedsiębiorstwach – nawet na znacznie szerszą skalę;
- Poczta Polska od lat prezentuje wyniki finansowe w ujęciu rocznym. Liczby przywoływane w artykułach prasowych pochodzą z bezimiennych źródeł i nie odzwierciedlają kondycji Spółki;
- Dzięki inwestycjom liczonym w setkach milionów złotych, uzupełnionym o szereg różnorodnych działań uatrakcyjniających ofertę oraz pogłębiających współpracę Poczty z partnerami zewnętrznymi, liczba paczek nadawanych za pośrednictwem Spółki wzrosła o blisko 20% - porównując lipiec 2022 r. z lipcem br. (najaktualniejsze dane). Dlatego też jak najbardziej zasadny jest dalszy rozwój i modernizacja posiadanej infrastruktury logistycznej oraz parku maszynowego.
- Pokaźne inwestycje nie byłyby możliwe, gdyby nie wsparcie Ministerstwa Aktywów Państwowych, które w 2021 r. dokapitalizowało Pocztę Polską kwotą 190 mln zł. Ponadto, rząd zaproponował ustawową rekompensatę z budżetu państwa dla Poczty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej. Taki mechanizm jest szeroko stosowany w innych krajach UE, jednak wymaga uprzedniego zatwierdzenia przez Komisję Europejską. Od grudnia 2022 r. ten proces jest w toku.
- W 2013 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 29 kwietnia 2013 r., zmieniające dotychczasowe obowiązki operatora wyznaczonego w zakresie utrzymywania sieci placówek. W wyniku tego aktu prawnego tylko w przeciągu roku 2013 zredukowano liczbę placówek pocztowych o 575. W 2015 r. liczba placówek pocztowych wynosiła 7387. Aktualnie Poczta Polska dysponuje 7627 placówkami na terenie całego kraju. Oznacza to, że liczba placówek pocztowych na przestrzeni ostatnich 8 lat wzrosła o 240.
- Pocztę Polską, jako spółkę prawa handlowego, obowiązuje zasada efektywnego zarządzania majątkiem. Dlatego też Spółka sprzedaje działki, które nie są już wykorzystywane biznesowo. Utrzymanie niepotrzebnych nieruchomości generuje również koszt. Efektywne gospodarowanie majątkiem stanowi element polityki strategicznego zarządzania inwestycjami Poczty Polskiej.
- Spółka w swojej działalności wykorzystuje różne instrumenty finansowe, które pozyskuje na warunkach rynkowych.