OŚWIADCZENIE

Odnosząc się do publikacji „Listonosze bez premii świątecznej. Poczta Polska musi oszczędzać [TYLKO U NAS]”, opublikowanej na portalu Business Insider w dn. 1.12.2021 r., Spółka pragnie zaprezentować stan faktyczny. 

  1. Spadek obsługiwanego wolumenu tradycyjnej korespondencji listowej, który wciąż generuje większość przychodów osiąganych przez Pocztę Polskę, przekłada się na trudną sytuację finansową Spółki. Komunikujemy ten fakt od dłuższego czasu zarówno naszym partnerom społecznym (związkom zawodowym i pracownikom), jak i opinii publicznej. Podejmujemy wiele działań, które mają na celu poprawę sytuacji – inwestujemy w perspektywiczne obszary usług kurierskich czy zabiegamy o zmianę prawa pocztowego, które wymusza na Poczcie Polskiej m.in. utrzymywanie nierentownych placówek.
  2. Zarząd Spółki podpisał w październiku porozumienie z reprezentatywnym związkiem zawodowym NSZZ Solidarność Pracowników PP, kończąc dwuletni spór zbiorowy. Na jego mocy każdy Pocztowiec ujęty w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, od 1 stycznia 2022 r., otrzyma 250 zł brutto podwyżki, co realnie przełoży się na wzrost wynagrodzenia średnio o 338 złotych brutto w przeliczeniu na pełen etat, a od 1 lipca 2022 r. – kwota ta wzrośnie do 300 zł brutto, co realnie przełoży się na wzrost wynagrodzenia średnio o 405 złotych brutto w przeliczeniu na pełen etat.
  3. W przywołanym porozumieniu widnieje też zapis o możliwości wypłaty nagrody w wysokości 500 zł brutto, jednak pod warunkiem uzyskania środków z tytułu art. 15zzzzzzb Ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Warunek niezbędny do wypłaty świadczenia nie został do dnia dzisiejszego spełniony.
  4. Wszystkie premie wynikające z obowiązującego w Spółce regulaminu premiowania, są wypłacane pracownikom. Mowa tu zarówno o premiach miesięcznych, kwartalnych, jak i o premii rocznej. Regulamin premiowania nie przewiduje wypłaty „premii świątecznej”. 
  5. Wspomniana w artykule jednorazowa wypłata w wysokości 800 zł, która trafiła do pracowników Spółki w 2019 r., była formą konsensusu z częścią organizacji związkowych. Strona społeczna żądała podwyżek wynagrodzeń, na które nie pozwalała ówczesna sytuacja Poczty Polskiej.  
  6. Należy podkreślić, że podwyżki wynagrodzeń dla pracowników Poczty Polskiej, jakie zostaną wprowadzone w dwóch turach: od 1 stycznia 2022 r., a kolejna – od 1 lipca 2022 r., to pierwsze od wielu lat tak znaczące i masowe podniesienie płac w Spółce. Łączna kwota, jaką przeznaczy na wzrost wynagrodzeń dla swoich Pracowników Poczta Polska, największy pracodawca w kraju, jest nieporównywalnie wyższa, niż środki przeznaczone na ten sam cel w innych podmiotach funkcjonujących na rynku.

 

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.