OŚWIADCZENIE

Poczta Polska informuje, że planuje przeprowadzić zwolnienia grupowe na poziomie nie wyższym niż 2 tys. etatów. Konieczność wprowadzania zmian organizacyjnych i restrukturyzacji kosztów, w tym tych związanych z poziomem zatrudnienia, nie była dla organizacji związkowych zaskoczeniem. Zarząd Spółki od początku kadencji w sposób otwarty komunikuje swoje plany w tym zakresie.  Zwolnienia obejmą maksymalnie ok. 2,5% zatrudnionych, a nie jak sugerowały niektóre media nawet 3 krotnie więcej. Poziom zatrudnienia w Spółce w 2021 r. będzie adekwatny do prowadzonej skali działalności biznesowej uwzględniającej m.in. spadki przychodów w niektórych obszarach działalności Spółki oraz tendencje rynkowe. Wnikliwej analizie będą poddawane także koszty finansowe w poszczególnych kwartałach. Celem powyższych działań jest zbudowanie stabilności finansowej, odzyskanie szans konkurencyjnych poprzez m.in. cyfryzację, a w konsekwencji ochrona miejsc pracy dziesiątek tysięcy pozostałych, związanych z firmą Pracowników.

W Poczcie Polskiej funkcjonuje obecnie 87 organizacji związkowych, w których zrzeszone jest ok. 47 proc. załogi. To jedna z największych tego typu struktur w Polsce. Zarząd Spółki cyklicznie informuje przedstawicieli związków o sytuacji Spółki i prowadzi dialog ze stroną społeczną w każdym aspekcie działalności. Poruszane tematy dotyczą m.in. trudnej sytuacji ekonomicznej, która spowodowana jest m.in. spadkiem przychodów Poczty Polskiej.  Spółka działa w konkurencyjnym otoczeniu rynkowym, w warunkach trwającej od roku pandemii, a postępująca cyfryzacja komunikacji (e-substytucja) powoduje, że maleje liczba nadawanych przesyłek listowych, stanowiących nadal główne źródło przychodów Spółki. W roku 2020 dostarczono ich blisko 30% mniej niż w roku 2018. W 2020 roku przychody ze sprzedaży usług listowych i reklamowych były z kolei o 9,5% niższe od planowanych oraz o 5,8% niższe od przychodów osiągniętych w 2019 r.

Podkreślić należy, iż na poziom zatrudnienia w 2021 roku wpływ będzie miał także szereg działań i procesów restrukturyzacyjnych wdrożonych w roku 2020. W ubiegłym roku przeprowadzono w Spółce Program Dobrowolnych Odejść, z którego zdecydowało się skorzystać ponad 3 tys. Pracowników, a ponad 2,5 tys. osób odeszło na emeryturę. Ograniczono także liczbę umów o pracę zawartych na czas określony oraz liczbę wakatów. Warto wspomnieć, że roczna fluktuacja kadr w Poczcie Polskiej oscyluje w okolicach 15%, zaś zaplanowane na 2021 r. zwolnienia grupowe dotyczyć będą jedynie wspomnianych 2,5% zatrudnionych.

Zwolnienia grupowe będą dotyczyły w pierwszej kolejności centrali Spółki oraz osób zatrudnionych w szeroko rozumianej administracji. Natomiast ograniczenia w obszarze eksploatacji będą ściśle powiązane z sytuacją rynkową. Brak działań naprawczych może zagrażać stabilności finansowej Spółki, w której budżecie blisko 70% stanowią koszty pracy. Dla porównania wśród operatorów pocztowych działających w innych krajach UE poziom ten oscyluje najczęściej w przedziale 50-55%.

Od kwietnia 2020 r. Spółka wdrożyła wiele działań, których celem jest zmniejszenie poziomu kosztów, zwłaszcza tych, które nie są bezpośrednio związane z działalnością biznesową. Ze względu na charakter prowadzonej działalności, wiele kosztów ponoszonych przez Pocztę Polską ma jednak charakter stały. Należą do nich m.in. obowiązek utrzymania rozległej sieci, zapewniającej dostęp do usług Spółki na terenie całego kraju (usług powszechnych) oraz spełnienie wymogów formalnych w zakresie dostępności, co oznacza również konieczność utrzymywania nierentownych placówek. Spółka nie ma tym samym możliwości ich ograniczenia w stopniu, który zrekompensowałby lukę powstałą po stronie przychodowej. Takich kosztów nie ponoszą firmy konkurencyjne.

Zapowiadane zmiany są konieczne, by Spółka o 463-letniej tradycji, będąca w 100 proc. własnością Skarbu Państwa mogła z sukcesem konkurować na rynku usług pocztowych i kurierskich. Gwarancją przeprowadzenia zmian jest jednak uzyskanie wsparcia ze strony Pracowników oraz ich reprezentantów. Zdecydowana większość osób zatrudnionych w Spółce ma świadomość sytuacji. Dowodem na to jest fakt, że zapowiedź sporu zbiorowego sformułowało ok. 30% spośród zakładowych organizacji związkowych.

Zarząd Spółki poinformował wszystkie organizacje związkowe, o zamiarze przeprowadzenia w Poczcie Polskiej grupowego zwolnienia na podstawie art. 2. Ust. 3 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (t. jedn. Dz.U. 2018, poz. 1969 z późn. zm.). Informacje dotyczące planów Spółki w obszarze zatrudnienia – zgodnie z ww. przepisami – przekazane zostały także do powiatowych urzędów pracy w całej Polsce. Pracodawca, zgodnie z prawem, podjął rozmowy z organizacjami związkowymi w tym zakresie, przedstawiając przedstawicielom organizacji społecznych realną sytuację ekonomiczną Spółki oraz sytuację na rynku świadczonych usług wraz z trendami, które go dotyczą.

Pracodawca jest przekonany o słuszności rozmowy z Pracownikami Spółki oraz konieczności ich osobistego zaangażowania w celu  dokonania niezbędnych działań naprawczych przewidzianych w nowej Strategii Spółki na lata 2021-2023. Jednym z głównych jej kierunków jest usprawnienie procesów i cyfryzacja, a w konsekwencji poprawa warunków pracy i sytuacji ekonomicznej Pracowników Poczty Polskiej. Nowa Strategia Spółki zakłada również znaczące inwestycje rozwojowe, których mimo obiektywnej potrzeby, nie wdrożono w firmie od lat. W 2019 r. relacja inwestycji do przychodu wyniosła zaledwie 1,2%, podczas gdy w 2020 r. poziom ten wzrósł do 3,4%, zaś zamierzeniem strategicznym jest osiągnięcie poziomu 5,6%.

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.