Zmiany w cenniku Poczty Polskiej odpowiedzią na trendy rynkowe

Od 1 lutego 2014 zacznie obowiązywać nowy cennik powszechnych usług pocztowych. Zmiany cen dotyczyć będą usług, które Poczta Polska realizuje jako operator wyznaczony, czyli m.in. listów. Jednocześnie od stycznia Poczta Polska obniżyła cenę usług paczkowych i kurierskich, które spadły średnio o ok 10 procent. Nowe cenniki to odpowiedź na zmieniające się trendy rynkowe - rozwój komunikacji elektronicznej, spadek popularności korespondencji papierowej i rozwój e-handlu.

Zmiany w cenniku Poczty Polskiej wynikają przede wszystkim z dynamiki rozwoju handlu internetowego, w którym dominują przesyłki paczkowe i kurierskie. Nowe ceny usług Poczty Polskiej zostały skalkulowane tak, aby obniżki dotyczyły najbardziej popularnych wśród klientów usług, czyli np. paczek. Natomiast w obszarze tradycyjnej korespondencji, gdzie liczba nadań stale się zmniejsza, nastąpi zmiana, która uwzględnia obowiązki Poczty Polskiej związane z funkcją operatora wyznaczonego. Ma to m.in. zrekompensować koszty wynikające z obowiązku świadczenia usług powszechnych na terenie całego kraju. Ceny za produkty hybrydowe dostępne na platformie Envelo, takie jak neokartka czy neolist, pozostaną na dotychczasowym poziomie.

– Od kilku lat na rynku dokonuje się rewolucja w komunikacji polegająca na wypieraniu korespondencji papierowej przez komunikację elektroniczną (e-maile). Dlatego rozwijamy ofertę paczkową Poczty Polskiej i obniżamy ceny w tym obszarze – podkreśla Zbigniew Baranowski, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.

Paczki: taniej i z gwarancją terminu dostawy

Ceny niepowszechnych usług paczkowych i kurierskich Poczty Polskiej spadły w styczniu średnio o 10%. Cenę usługi Paczka24, w najbardziej popularnym przedziale wagowym (do 5 kg) obniżono o 2 złote. Cena paczki wysłanej Pocztex-em, czyli kurierskim ramieniem Poczty Polskiej, w tym samym przedziale wagowym, spadła o ponad 3 złote. Klienci korzystający z nowej oferty paczkowej otrzymują bezpłatne ubezpieczenie, elektroniczny monitoring i gwarancję terminu dostawy. Biorąc pod uwagę średnie wydatki gospodarstwa domowego na usługi paczkowe, obniżą się one o blisko 3 zł miesięcznie.

Zmiany w korespondencji tradycyjnej

W przypadku powszechnych usług listowych nastąpi wzrost wydatków gospodarstwa o niespełna 1 zł w skali miesiąca. Jednak cena chętnie wybieranego przez klientów listu zwykłego priorytetowego nie zmieni się i wyniesie 2,35 zł. Nowe ceny dotyczą krajowych usług listowych i obejmują między innymi opłatę za list zwykły ekonomiczny do 350 g, wynoszącą 1,75 zł (dotychczas 1,60 zł), opłatę za list polecony ekonomiczny w wysokości 4,20 zł (dotychczas 3,80 zł) oraz opłatę za list polecony priorytetowy 5,50 zł (dotychczas 4,55 zł). W przypadku przesyłek listowych zagranicznych zmieni się między innymi opłata za list zwykły ekonomiczny o wadze do 50 g, która wyniesie teraz 5 zł (dotychczas 4,60 zł). List priorytetowy do 50 g będzie można wysłać za 5,20 zł (dotychczas 5 zł).

Coraz lepsza terminowość

Zmianom cenowym w ofercie Poczty Polskiej towarzyszy istotna, systematyczna poprawa kluczowych wskaźników terminowości doręczeń przesyłek, co potwierdzają zarówno badania wewnętrzne, jak i zewnętrzne dane Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zmiany w obszarze logistyki i technologii przełożyły się między innymi na poprawę terminowości doręczenia przesyłek listowych ekonomicznych o 17 proc. i paczek pocztowych o 5 proc. (od 2010 r.).

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.