Zgoda na dokapitalizowanie Banku Pocztowego w trybie oferty publicznej

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Banku Pocztowego przyjęło dziś, 24.04.2015 r. uchwały pozwalające na rozpoczęcie przygotowań do upublicznienia Spółki i podwyższenia jej kapitału w drodze emisji akcji.

To efekt porozumienia do jakiego doszli akcjonariusze - Poczta Polska, która kontroluje 75 proc udziałów Banku Pocztowego minus 10 akcji oraz PKO BP – mniejszościowy udziałowiec (25 proc. plus 10 akcji). Poczta Polska i Bank PKO BP będą jednocześnie rozmawiać o możliwościach dalszej współpracy.

Zgodnie z podjętymi przez Walne uchwałami, dotychczasowi akcjonariusze nie będą mieli możliwości poboru akcji z nowej emisji. Jednocześnie, w przypadku debiutu Banku na warszawskim parkiecie, Poczta Polska zachowa przynajmniej 51% udziałów w jego kapitale.

 Cieszę się bo podjęliśmy dobrą decyzję. Dzięki porozumieniu damy Bankowi Pocztowemu niezbędne narzędzia do szybszego rozwoju. Pozyskany kapitał pozwoli spółce budować swoją pozycję na rynku i efektywnie służyć swoim klientom. To również ważna informacja z punktu widzenia rozwoju samej Poczty bowiem silniejszy Bank Pocztowy to również silniejsza Poczta Polska  dla której usługi bankowe stanowią ważny element stabilizujący przychody Grupy Poczty Polskiej. – podkreśla Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej.

To bardzo dobra wiadomość. Będziemy mogli wrócić na ścieżkę dużo szybszego rozwoju i w pełni wykorzystać potencjał naszego modelu biznesowego. Przyjęta w zeszłym tygodniu Strategia Banku na lata 2015-2018 pokazuje, że przy zwiększeniu kapitału, możemy pozyskać milion nowych Klientów i zwiększyć saldo kredytów konsumpcyjnych do przeszło 4 mld zł – mówi Szymon Midera, prezes Zarządu Banku Pocztowego.

Bank zakłada, że w perspektywie Strategii liczba Klientów Banku przekroczy 2,4 mln (przyrost o 1 mln), a zwrot z kapitału (ROE) wzrośnie do ponad 12%. Bank dąży do tego, aby zwiększyć saldo kredytów gotówkowych do przeszło 4 mld zł (z 1,7 mld zł na koniec 2014 r.). Prostą ofertę dostępną w rozległej sieci sprzedaży dzięki współpracy z Pocztą Polską Bank kieruje do Klientów masowych z miejscowości do 50. tys. mieszkańców, z dochodami poniżej 3 tys. zł. Razem z Pocztą Polską, Bank ma szansę dotrzeć do ponad 20 mln potencjalnych Klientów mieszkających poza dużymi miastami. W perspektywie Strategii Bank będzie też budował zintegrowaną z usługami Grupy Poczty Polskiej mobilną ofertę dla Klientów cyfrowych (w tym Klientów indywidualnych i mikrofirm). Bank będzie kontynuował rozwój w obszarze Mieszkalnictwa oraz działalności rozliczeniowej.

Decyzje przyjęte przez Walne pozwalają na rozpoczęcie procesów przetargowych wyboru doradców do projektu upublicznienia i dokapitalizowania banku. Ważnym krokiem będzie przygotowanie prospektu emisyjnego w oparciu o aktualne dane finansowe i operacyjne.

- Naszą intencją jest przeprowadzenie całego procesu zgodnie z najlepszym standardami, w oparciu o regulacje Banku. Oczywiście bacznie przyglądamy się też otoczeniu rynkowemu, które będzie miało kluczowe znaczenie dla tego projektu – dodaje prezes Midera.

Strategia Poczty Polskiej do roku 2020 roku zakłada między innymi rozwój usług finansowych w oparciu o własny bank. Bank Pocztowy stanowi strategiczne aktywo Poczty Polskiej, które odgrywa kluczową rolę w rozwoju Grupy Poczty Polskiej na rynku usług finansowych. Strumień dochodów z usług finansowych jest niezbędnym elementem restrukturyzacji Poczty Polskiej i stabilizacji jej przychodów, również w aspekcie pełnienia przez Pocztę Polską roli operatora wyznaczonego do zapewniania dobrych jakościowo i dostępnych dla wszystkich usług powszechnych po przystępnych cenach.

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.