Wyjątkowe obchody Dnia Łącznościowca w kolebce Poczty Polskiej
467 lat temu, 18 października 1558 r. król Polski Zygmunt August II nakazał, by z Krakowa do Wenecji przez Wiedeń jeździły stałe poczty królewskie. Teraz zamiast koni Poczta Polska używa ponad 7 tys. pojazdów, a jeźdźców zastąpiło 51 tys. pracowników – listonosze, personel placówek i sortowni, specjaliści od logistyki, sprzedaży czy IT. Oprócz kopert, paczek czy gotówki doręczają też miliony przesyłek cyfrowych, a dzięki ich pracy oraz trwającej transformacji Poczta Polska staje się nowoczesną instytucją.
Uroczystości w królewskim Krakowie
Tegoroczne obchody Dnia Łącznościowca, czyli Święta Poczty Polskiej odbędą się 18 października właśnie w Krakowie - z udziałem Pocztowców, prezesa Poczty Polskiej, członków Zarządu Spółki i Rady Nadzorczej oraz przedstawicieli spółek Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej. Rozpoczną się o godz. 11 od mszy świętej w Bazylice Mariackiej. Po niej zaprezentowana zostanie wyjątkowa emisja filatelistyczna – znaczek z okazji 800-lecia Parafii Mariackiej. Ostatnim punktem uroczystości będzie otwarcie dla mieszkańców i turystów nowego punktu filatelistycznego w pobliskim budynku przy placu Mariackim 7.
Życzenia dla Pocztowców
- Dziękuję wszystkim Pocztowcom za ciężką pracę, zaangażowanie i wytrwałość, dzięki którym możemy wspólnie przeprowadzać Pocztę przez trudną, ale konieczną do przejścia drogę zmian – podkreślił prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz w złożonych pracownikom życzeniach.
- Jestem przekonany, że dzięki podjętym decyzjom i działaniom Poczta Polska stanie się w najbliższych latach ciekawą, dynamiczną, nowoczesną firmą. Zarówno jako miejsce pracy, jak i narodowy operator pocztowy oraz bliska każdemu Polakowi spółka oferująca wiele podstawowych produktów, usługi finansowe, a także wspierające obywateli, szczególnie seniorów, usługi społeczne – zapowiedział prezes Mikosz.
Piękny znaczek na 800 lat Parafii Mariackiej
Ważnym elementem obchodów Dnia Łącznościowca będzie prezentacja miniaturowego dzieła sztuki, jakim jest wydany przez Pocztę Polską znaczek „800 lat historii Parafii Mariackiej w Krakowie".
Na znaczku przedstawiono fotografię Bazyliki Mariackiej na tle panoramy Krakowa, na przywieszce - polichromię autorstwa Jana Matejki z prezbiterium Bazyliki Mariackiej oraz oficjalny logotyp obchodów 800-lecia Parafii Mariackiej. Pionowe elementy oprawy arkusza to polichromia autorstwa Antoniego Tucha, również z prezbiterium Bazyliki Mariackiej. Na kopercie FDC wykorzystano rysunek wieży hejnalicy Bazyliki Mariackiej. Autorką projektu jest Joanna Fleszar-Haspert.
Emisja „800 lat historii Parafii Mariackiej w Krakowie"
liczba znaczków: 1
wartość: 5,80 zł
nakład: 100 000 sztuk
technika druku: offset z rastrem stochastycznym
format znaczka: 40,5 x 40,5 mm
arkusz sprzedażny: 5 znaczków i 1 przywieszka
data obiegu: 18 października 2025 r.
Poczta Polska – zawsze blisko ludzi
Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Jako datę powstania Poczty Polskiej przyjmuje się 18 października 1558 r., gdy król Zygmunt II August ustanowił stałe połączenie między Krakowem a Wenecją przez Wiedeń za pomocą poczty, czyli koni rozstawnych.
Poczta to instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Zawsze pełniła ważną funkcję państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.
Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie od 467 lat – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z misją i zaangażowaniem.
Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy wzmocnione dzięki partnerstwu z Orlenem usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, jak e-Doręczenia, rozwój e-sklepu, automatyzacja procesów listowych czy nowa mobilność.