phishing phishing

Wstrzymana paczka? Uważaj, to może być oszustwo

Phishing to jedna z najpopularniejszych metod oszustw internetowych, która polega na podszywaniu się pod instytucje, firmy lub osoby w celu wyłudzenia poufnych informacji, np.: danych osobowych, danych uwierzytelniających do kont bankowych lub serwisów społecznościowych.

Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości (e-mail, SMS, media społecznościowe, platformy sprzedażowe), które wyglądają jak oficjalne wiadomości od banków, sklepów internetowych lub innych instytucji. Wiadomości te zawierają linki do fałszywych stron internetowych, które wyglądają jak oryginalne strony, ale w rzeczywistości są kontrolowane przez oszustów.

Jednym z przykładów akcji phishingowej są wiadomości SMS z informacją o problemach w dostawie paczki. Oszuści, podszywając się pod Pocztę Polską lub inną firmę kurierską, przesyłają wiadomość o konieczności uzupełnienia adresu dostawy lub innych danych dotyczących przesyłki.

Po kliknięciu w link z takiej wiadomości adresat kierowany jest na stronę, która wyłudza dane.

Aby uchronić się przed phishingiem, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych wskazówek:

  1. Nie należy klikać w podejrzane linki ani pobierać podejrzanych załączników.
  2. Należy szczególnie zwrócić uwagę na adresy URL, które wydają się podejrzane lub nieautentyczne.
  3. Każdorazowo weryfikować nadawcę wiadomości.
  4. Nie podawać swoich danych osobowych, takich jak numer dowodu osobistego, numer PESEL lub hasła.
  5. Nie podawać danych finansowych, np. numerów kart, ich kodów CVC/CVV oraz dat ważności.
  6. Warto zainstalować oprogramowanie antywirusowe i na bieżąco aktualizować system operacyjny.

W przypadku chęci weryfikacji otrzymanej wiadomości należy ją przesłać na bezpłatny numer 8080 udostępniony przez CERT Polska. W odpowiedzi otrzymamy informację czy wiadomość jest prawdziwa.

W przypadku otrzymania korespondencji, w której nadawca podszywa się pod Pocztę Polską prosimy o zgłaszanie jej do CERT Poczta Polska, przekazując wiadomość na adres „incydent@poczta-polska.pl”. Pozwoli nam to ostrzec innych użytkowników sieci oraz zgłosić zablokowanie fałszywej strony do odpowiednich służb.

Pamiętaj, że phishing to poważne zagrożenie dla Twojej prywatności i bezpieczeństwa. Bądź czujny i ostrożny w Internecie!

 

Załączniki

oszustwo

oszustwo

png 462,4 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.