Usługi paczkowe Poczty Polskiej rosną szybciej niż wzrost całego rynku

Wartość rynku przesyłek kurierskich i paczkowych w Polsce w 2018 r. może osiągnąć ponad 6,4 mld zł, co oznacza że rocznie Polacy wyślą prawie 440 mln paczek – wynika z analizy PwC. Poczta Polska przewiduje, że jej usługi kurierskie będą dalej zyskiwać,  pomimo  bardzo silnej konkurencji na rynku ze strony firmy należących do operatorów wyznaczonych innych państw oraz globalnych koncernów logistycznych.

W latach 2015 - 2018 rynek paczkowo-kurierski będzie rozwijał się w tempie ponad 10 procent pod względem wzrostu wolumenu i przychodów. Znaczny wpływ na rozwój branży logistycznej będzie miała dalsza ekspansja sektora e-commerce. W zeszłym roku dostawy zakupów z internetu generowały 29% ruchu paczek, za trzy lata będzie to już 39%, w tym 3,2 % w ramach obsługi zwrotów.

Poczta Polska w coraz większym stopniu obsługuje rynek paczek kurierskich w Polsce. Operator dostarczył w 1 kwartale 2016 roku blisko 12 mln paczek kurierskich Pocztex. To ponad 20 proc. więcej przesyłek w porównaniu z takim samym okresem rok wcześniej.  Wyniki kurierskie Poczty Polskiej są obecnie wyższe od średnich wzrostów dla całego rynku. Wynosi on ponad  10 proc.  – Szacujemy dalszy wzrost naszych usług kurierskich pomimo bardzo silnej konkurencji. Naszym zdaniem wzrost rynku kuriersko-paczkowego w Polsce do 2018 r. może przekroczyć 12% rocznie – mówi Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej.

Wzrost liczby paczek o  ponad 20 proc w 1 kwartale br. w porównaniu z 1 kwartałem 2015 r. to wynik m.in. nowym umów z dużymi nadawcami. Są wśród nich sieci handlowe, które rozwijają handel on-line i wybierają Pocztę Polską do obsługi zamówień lub do zasilania na bieżąco magazynów firmowych.

Poczta Polska jako jedyna firma na rynku oferuje gwarantowany czas dostarczenia przesyłki kurierskiej następnego dnia. Wystarczy, że nadanie nastąpi do 17.00 (w miastach wojewódzkich) lub 15.00 (w pozostałych miejscowościach). Dodatkowo wysyłka następuje z siedziby klienta i dostarczana jest wprost do klienta docelowego.  Usługi kurierskie Poczty wybierane są także  do obsługi przesyłek w bankach i firmach telekomunikacyjnych jako bezpieczny sposób przeslania dokumentów do swoich klientów.   – Jeśli z jakiegoś powodu nie chce jej odebrać w domu, ma możliwość zmiany decyzji i wyboru jednej z 4200 placówek pocztowych oraz blisko 1000 stacji paliw Orlen na terenie całego kraju, w których paczka będzie na niego czekała. Usługa „Odbiór w Punkcie” umożliwia jednocześnie obniżenie kosztów dostawy – mówi Grzegorz Kurdziel.

Nowe trendy w standardach dostawy

Wraz z upowszechnieniem się zakupów przez internet sklepy internetowe zaczynają przykładać coraz większą wagę do pozacenowych warunków dostawy. Na znaczeniu traci szybkość dostawy jako główne kryterium wyboru dla klientów. Klientom najbardziej zależy na pewności dostawy. To oznacza, że udział przesyłek o najkrótszym czasie doręczenia w ogólnej liczbie paczek zmniejsza się na rzecz paczek ekonomicznych, czyli tańszych i mających dłuższy czas dostawy.

60% ruchu na polskim rynku paczek jest generowane przez pięć głównych branż:  e-commerce, handel detaliczny, sprzedaż bezpośrednią, finanse, wydawnictwa. Poczta Polska dzięki swej rozległej sieci nadawczej i oddawczej, jest bardzo dobrze przystosowana do obsługi eSklepów, zapewniając dostęp do klientów w całym kraju jak również najbogatszy wachlarz formy dostawy.

Wśród innych istotnych warunków dostawy wymieniane są późne godziny odbioru oraz możliwość smsowego i mailowego kontaktu odbiorcy z kurierem. Dla sprzedawców liczy się nie tylko to, aby towar dotarł w nienaruszonym stanie, ale żeby samo opakowanie wyglądało estetycznie i było elementem budującym pozytywne doświadczenie zakupowe. W kolejnych latach będzie wzrastał popyt na usługi dostawy paczek ponadgabarytowych, w związku z rozwojem sprzedaży internetowej urządzeń RTV/AGD i mebli.

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.