TRANSATLANTYKI ARKUSZ TRANSATLANTYKI ARKUSZ

Transatlantyki na znaczkach pocztowych

Poczta Polska wprowadziła do obiegu 3 znaczki pocztowe emisji „Polskie transatlantyki”. Nakład każdego z nich wynosi 140 tysięcy sztuk. Nowa seria „Polskie transatlantyki” trafiła do placówek pocztowych w całym kraju 23 lipca br.

Autorką projektów znaczków jest artystka plastyk Marzanna Dąbrowska, zaś przedstawione na nich trzy polskie przedwojenne transatlantyki: SS Polonia, SS Pułaski i SS Kościuszko, namalował marynista Adam Werka.

Na pierwszym znaczku uwidoczniono transatlantyk SS Polonia. Parowiec ten powstał w 1910 r. w Glasgow. Do Polski trafił w 1930 r. i użytkowany był początkowo przez spółkę Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe (PTTO), a następnie, od października 1934 roku, przez Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA. SS Polonia obsługiwała linię Gdynia-Kopenhaga-Halifax-Nowy Jork, a od roku 1933 tzw. linię palestyńską, kursującą na trasie Konstanca-Stambuł-Jafa-Hajfa-Pireus-Stambuł-Konstanca.

Drugi znaczek przedstawia transatlantyk SS Kościuszko. Statek ten, podobnie jak i Polonia, trafił do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego w 1930 r. Pływał na liniach nowojorskiej, palestyńskiej i południowoamerykańskiej oraz jako wycieczkowiec. W przededniu wybuchu II Wojny Światowej został skierowany do Wielkiej Brytanii. W 1941 r. trafił pod banderę Polskiej Marynarki Wojennej, gdzie kursował jako transportowiec wojska, biorąc udział m.in. w lądowaniu na Sycylii.

Trzecim parowcem, przedstawionym na serii znaczków „Polskie transatlantyki”, jest SS Pułaski.  Pod polską banderą pływał od 1930 r. na trasie Gdynia-Nowy Jork. W 1932 roku parowiec przetransportował polską ekipę olimpijską na igrzyska w Los Angeles. Od 1936 r. jednostkę SS Pułaski przekierowano na trasę Gdynia-Buenos Aires. Po wybuchu II wojny światowej na jego pokładzie transportowani byli polscy żołnierze, internowani wcześniej na Węgrzech i Rumunii, do Francji, gdzie mogli dołączyć do formowanej tam ojczystej armii i dalej walczyć u boku aliantów.

Poczta Polska uzupełniła serię „Polskie transatlantyki” tematycznymi kopertami pierwszego dnia obiegu. Przedstawione są na nich poszczególne statki w obrazach Adama Werki w szacie wojennej oraz ich szkice autorstwa Marka Twardowskiego.

Od ponad ćwierć wieku nie ma już polskich liniowców pasażerskich na transatlantyckich trasach – wyparły je samoloty. Biało-czerwona bandera łopotała na nich przez 57 lat. Historię polskiej, oceanicznej żeglugi pasażerskiej tworzyło dziewięć transatlantyków, kilkanaście tysięcy marynarzy i oficerów na nich pracujących. Oprócz tegorocznych trzech, Poczta Polska w następnych latach, chce pokazać kolejne 6 transatlantyków: Piłsudskiego, Batorego, Sobieskiego, Chrobrego, Jagiełłę oraz Stefana Batorego.

O znaczkach:

autorka projektów: Marzanna Dąbrowska
liczba znaczków: 3
wartość: 3,30 zł każdy
nakład: 140 000 szt. każdego znaczka
technika druku: offset
format znaczka: 76,5 x 31,25 mm
arkusz sprzedażny: 6 znaczków

Załączniki

TRANSATLANTYKI ARKUSZ

TRANSATLANTYKI ARKUSZ

jpg 196,7 kB Pobierz
TRANSATLANTYKI POLONIA

TRANSATLANTYKI POLONIA

jpg 194,7 kB Pobierz
TRANSATLANTYKI KOSCIUSZKO

TRANSATLANTYKI KOSCIUSZKO

jpg 467,9 kB Pobierz
TRANSATLANTYKI PULASKI

TRANSATLANTYKI PULASKI

jpg 205,1 kB Pobierz
TRANSATLANTYKI FDC POLONIA

TRANSATLANTYKI FDC POLONIA

jpg 225,4 kB Pobierz
TRANSATLANTYKI FDC KOSCIUSZKO

TRANSATLANTYKI FDC KOSCIUSZKO

jpg 227,6 kB Pobierz
TRANSATLANTYKI FDC PULASKI

TRANSATLANTYKI FDC PULASKI

jpg 236,6 kB Pobierz
TRANSATLANTYKI DATOWNIK

TRANSATLANTYKI DATOWNIK

jpg 112,2 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.