Tegoroczny szczyt paczkowy trwa. Poczta Polska jest do niego dobrze przygotowana i już odnotowuje znaczący wzrost przesyłek
Od połowy listopada do niemal końca grudnia Poczta Polska doręcza najwięcej paczek w ciągu roku. W tegoroczny szczyt paczkowy Spółka wchodzi dobrze przygotowana: z nowymi inwestycjami w logistykę, dodatkowymi pracownikami i atrakcyjną ofertą handlową, dostępną w placówkach pocztowych i u listonoszy. Już teraz przekłada się to na wzrost przesyłek obsługiwanych za pośrednictwem polskiego operatora pocztowego.
Porównując rok do roku, w ostatnim tygodniu listopada (rozpoczętym przez Cyber Monday), liczba przesyłek doręczanych przez Pocztę Polską wzrosła o 25 proc. Są wśród nich m.in. paczki nadawane przez firmy działające w branży e-commerce i przesyłki indywidualne. Polacy wcześniej niż zwykle rozpoczęli przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia i chętniej niż w ubiegłych latach wybierają dostawy za pośrednictwem Poczty Polskiej.
– Poczta Polska jest gotowa do obsługi wolumenów. Poczyniliśmy inwestycje logistyczne, zatrudniliśmy dodatkowych pracowników i ułatwiliśmy nadanie i odbiór paczek Pocztex. Te inwestycje są odpowiedzią na zapotrzebowanie Polaków na usługi Poczty Polskiej, które przed Świętami Bożego Narodzenia jest największe. Dzięki wielkim inwestycjom zbudowaliśmy nowoczesną sieć logistyczną, która już teraz umożliwia dostawę paczki następny dzień po nadaniu. Klienci mają do dyspozycji ponad 17 000 punktów odbioru, w tym popularne sklepy i placówki pocztowe. I tutaj dysponujemy pewnym atutem względem konkurencji, bo umożliwiamy Klientowi odbiór paczki przez 7 dni, a nie przez dobę czy dwie – mówi Krzysztof Falkowski, prezes Poczty Polskiej.
Trzy sortery już działają
Na wzrost liczby nadań wpłynęły nie tylko decyzje zakupowe klientów, ale także szereg innych czynników. Wśród nich są m.in. inwestycje w modernizację obiektów logistycznych i parku maszynowego oraz testowanie nowych technologii. W tym roku zostały oddane do użytku sortery we Wrocławiu, Lublinie i Lisim Ogonie k. Bydgoszczy – „szyte na miarę” i dostosowane do potrzeb Poczty Polskiej. Umożliwiają one sortowanie i automatyczny odczyt ze standaryzowanych etykiet adresowych oraz z przesyłek międzynarodowych, które często mają niestandardowy układ danych adresowych. Największy sorter, umożliwiający posortowanie 15 tys. przesyłek na godzinę, montowany jest w kompleksie logistycznym Warszawa II w miejscowości Ciemne k. Radzymina. W dalszej perspektywie planowane jest otwarcie nowych hal w okolicach Łodzi, Krakowa i Rzeszowa oraz umaszynowienie już istniejących sortowni (Pruszcz Gdański, Komorniki pod Poznaniem).
Od 25 listopada Poczta Polska doręcza przesyłki nie tylko przez pięć dni w tygodniu, do czego obliguje ją także status operatora wyznaczonego, ale także w soboty. Na razie przesyłki w weekendy trafiają do klientów w wybranych, dużych miastach. Od 3 grudnia w Warszawie rozpoczęło się również doręczanie przesyłek w niedzielę. Im bliżej Świąt Bożego Narodzenia, tym liczba miejscowości, do których przesyłki zostaną doręczone w weekendy będzie większa.
Świąteczne rekrutacje
Corocznie w czasie szczytu paczkowego Poczta Polska zwiększa zatrudnienie. Sezonowo zatrudnia dodatkowe kilkaset osób: pracowników sortowni, kierowców do i powyżej 3,5 tony oraz kurierów doręczających przesyłki na terenie całego kraju. Na umowę zlecenia spółka zatrudnia ich do końca roku, ale w niektórych lokalizacjach istnieje możliwość przedłużenia współpracy lub zatrudnienia na umowę o pracę.
Trzy sposoby dostawy paczek Pocztex
Paczki obsługiwane przez Pocztę Polską może dostarczyć kurier ale klienci mogą je także odebrać samodzielnie w placówkach pocztowych, w punktach partnerskich (sklepy Żabka, ABC, Lewiatan, Groszek, Arhelan, Delikatesy Centrum) oraz w automatach paczkowych, zlokalizowanych przy wybranych placówkach pocztowych, centrach handlowych, węzłach komunikacyjnych, na terenach spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz przy sklepach Biedronka. Paczki, bez żadnych dodatkowych opłat, czekają na adresatów przez 7 dni.
W październiku br. do użytku klientów została oddana aplikacja mobilna do monitorowania przesyłek i obsługi paczek. Aplikacja Pocztex Mobile umożliwia śledzenie wszystkich rejestrowanych przesyłek, kurierskich, paczkowych i listowych oraz szybkie wyszukiwanie placówek pocztowych, kodów pocztowych oraz punktów partnerskich. Korzystając z niej klienci mogą także zdalnie otworzyć skrytkę lub skanując QR kod szybko i prosto odebrać przesyłkę w Pocztex AUTOMAT, zaś za pomocą kodu – przesyłkę w Pocztex PUNKT.
W ostatnim czasie Poczta Polska wdrożyła także możliwość nadań bezetykietowych, czyli wysyłki paczek bez konieczności drukowania etykiet nadawczych. Można z niej skorzystać w placówkach pocztowych oraz w punktach partnerskich.
Ambasadorami marki Pocztex są: Julia Sereda, Mateusz Bieniek i Radosław Kawęcki.
Świąteczna oferta w placówkach
Poczta Polska zachęca klientów nie tylko do skorzystania ze swoich usług logistycznych ale także do odwiedzania placówek pocztowych, w których dostępne są produkty sezonowe związane ze świętami Bożego Narodzenia. Do placówek trafiły kartki i karnety świąteczne, dekoracje, książki, gry i zabawki, słodycze oraz akcesoria do pakowania prezentów i do przygotowania wigilijnego stołu. Wszystkie produkty dostępne są w wielu wariantach i w różnych cenach. W placówkach pocztowych lub przez Internet można zamówić także personalizowany list albo film od Mikołaja. Trwa tutaj również dla osób potrzebujących, prowadzona przez pocztową fundację korporacyjną „Pocztowy Dar” zbiórka. Dary trafią do lokalnych placówek pomagających dzieciom, młodzieży, osobom z niepełnosprawnościami, często starszym i samotnym, zlokalizowanych na terenie całego kraju.