BIURO PRASOWE - NOWY WYMIAR - LAYOUT (94) BIURO PRASOWE - NOWY WYMIAR - LAYOUT (94)

Strategiczne cele rozwoju wyznaczone. To efekt Światowego Kongresu Pocztowego

Usprawnienie operacji, wykorzystanie postępu technologii na rzecz wzrostu, ale też zrównoważony rozwój i działania na rzecz ochrony klimatu – przedstawiciele 192 krajów uzgodnili najważniejsze cele rozwoju branży pocztowej na najbliższe cztery lata. Polskę w Dubaju reprezentowali - pod przewodnictwem Szefa Misji RP w ZEA - przedstawiciele Ministerstwa Aktywów Państwowych, Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz oczywiście delegacja Poczty Polskiej.

Po prawie 2 tygodniach prac 28. Kongres Światowego Związku Pocztowego (UPU - Universal Postal Union) zakończył się 19 września przyjęciem AKTÓW, które w imieniu delegacji Polski podpisała Renata Zając, Zastępca Dyrektora Departamentu Nadzoru II MAP.

Polska ponownie w Radach UPU

- Polska została wybrana na trzecią kadencję do Rady Eksploatacji Pocztowej (POC) i będzie w niej reprezentowana przez Pocztę Polską. Przedstawiciele Spółki będą brali udział w pracach nad usprawnieniami techniczno-eksploatacyjnymi w zakresie międzynarodowych usług pocztowych – powiedziała Iwona Majcherek, Kierownik Działu Spraw Międzynarodowych Poczty Polskiej.

W Radzie Administracyjnej (CA) Światowego Związku Pocztowego mandat w imieniu naszego kraju będą z kolei wykonywać reprezentanci Ministerstwa Aktywów Państwowych i Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Najważniejsze poruszone kwestie i przyjęte dokumenty do realizacji w latach 2026-2029:

- budżet i finansowanie UPU;
- strategia UPU;
- Zintegrowany Plan Produktowy;
- Zintegrowany System Wynagradzania;
- Zintegrowany Plan Jakości Usług;
- EMS Strategic Plan - plan dla przesyłek ekspresowych, który koncentruje się na usprawnieniach operacyjnych, postępie technologicznym oraz wzmocnieniu zaangażowania członków na rzecz wzrostu i zrównoważonego rozwoju;
- określenie założeń dalszej reformy UPU i otwarcia Związku na innych interesariuszy, w tym prywatnych operatorów pocztowych;
- opracowanie wizji UPU w zakresie pocztowych usług płatniczych;
- omówienie działań na rzecz klimatu (dobrowolne cele w zakresie emisji, ambicje klimatyczne na lata 2026–2029 oraz ekologizacja programu szerszego dostępu);
- równouprawnienie płci i wzmocnienie pozycji kobiet w UPU i sektorze pocztowym;
- decyzja USA dotyczącej zniesienia zwolnienia towarów o niskiej wartości z opłat celnych.

Problem amerykańskich ceł 

Podczas Kongresu operatorzy pocztowi i przedstawiciele UPU wspólnie poszukiwali rozwiązania problemu, który wstrząsnął branżą pod koniec sierpnia. Zmiana zasad celnych w Stanach Zjednoczonych stworzyła gigantyczny problem dla milionów klientów, a wielu operatorów pocztowych zmusiła do zawieszenia wysyłki przesyłek z towarami do USA.

Obecnie trwają intensywne prace ekspertów poczt z całego świata oraz Centrum Technologicznego PTC UPU nad wdrożeniem rozwiązania, które umożliwi opłacenie wszystkich należności celnych przez nadawcę jeszcze przed wysyłką przesyłki i pomoże przywrócić nadawanie przesyłek z towarami do USA.


Najważniejsze spotkanie branży pocztowej

Kongres UPU odbywa się co cztery lata. W obradach 28. Kongresu UPU, które miały miejsce w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, wzięli udział przedstawiciele 192 krajów członkowskich UPU, aby podjąć decyzje dotyczące ponad 145 propozycji i 60 powiązanych dokumentów, które określają kierunek rozwoju sieci pocztowej w ciągu najbliższych czterech lat.

Stery Światowego Związku Pocztowego pozostaną przez kolejne lata w tych samych rękach. Dyrektorem Generalnym Biura Międzynarodowego UPU został ponownie wybrany Masahiko Metoki  z Japonii, pełniący tę funkcję w latach 2022-2025 przez aklamację. A jego zastępcą pozostanie Marjan Osvald ze Słowenii.

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.