Stanowisko Poczty Polskiej S.A. w sprawie współpracy z Żabka Polska S.A.

W nawiązaniu do medialnych doniesień, wyjaśniamy, że wykorzystanie zapisów w prawie dotyczącym wyłączenia z zakazu handlu w niedzielę działalności związanej ze świadczeniem usług pocztowych, to autonomiczna decyzja Zarządu Żabka Polska S.A.  

Sklepy naszego partnera w obszarze e-commerce nie są placówkami pocztowymi Poczty Polskiej S.A. w rozumieniu Ustawy Prawo Pocztowe. Niemniej obecny stan prawny nie wyklucza możliwości posiadania statusu placówki pocztowej przez sklepy Żabka innego operatora pocztowego lub sytuacji gdy Żabka jako Spółka jest zarejestrowanym operatorem pocztowym. Informacji w tym zakresie może udzielić podmiot: Żabka Polska S.A. wskazując czy jest zarejestrowanym operatorem pocztowym lub czy ma podpisaną umowę agencyjną z innym operatorem  pocztowym. Zgodnie ze stanem faktycznym, sklepy Żabka mają podpisaną umowę z firmą Point Pack.pl S.A., która tworzy sieć punktów nadania i odbioru przesyłek, które są zlokalizowane w sklepach Żabka i Freshmarket.  

Pragniemy podkreślić, że umowa Poczty Polskiej  o współpracy z Żabką nie ma cech umowy agencyjnej (pośredniczenie przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie / albo do zawierania umów w imieniu Poczty Polskiej), gdyż w zewnętrznych punktach odbioru dochodzi jedynie do wydania przesyłek (ostatnia faza realizacji usługi, na którą to usługę umowę zawarł nadawca). Tym samym nie dochodzi do zawierania umów na rzecz lub w imieniu Poczty Polskiej – stąd też nie powinno być nawet domniemania, że sklepy Żabka funkcjonują w obszarze agencyjnym Poczty Polskiej.  

Dotychczasowa współpraca w obszarze odbiorów przesyłek kurierskich w sieci sklepów Żabka wskazuje, że znikomy procent paczek nadawanych Pocztą Polską odbierany jest przez klientów w niedzielę.

 

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.