Stanowisko Poczty Polskiej S.A. w sprawie współpracy z Żabka Polska S.A.
W nawiązaniu do medialnych doniesień, wyjaśniamy, że wykorzystanie zapisów w prawie dotyczącym wyłączenia z zakazu handlu w niedzielę działalności związanej ze świadczeniem usług pocztowych, to autonomiczna decyzja Zarządu Żabka Polska S.A.
Sklepy naszego partnera w obszarze e-commerce nie są placówkami pocztowymi Poczty Polskiej S.A. w rozumieniu Ustawy Prawo Pocztowe. Niemniej obecny stan prawny nie wyklucza możliwości posiadania statusu placówki pocztowej przez sklepy Żabka innego operatora pocztowego lub sytuacji gdy Żabka jako Spółka jest zarejestrowanym operatorem pocztowym. Informacji w tym zakresie może udzielić podmiot: Żabka Polska S.A. wskazując czy jest zarejestrowanym operatorem pocztowym lub czy ma podpisaną umowę agencyjną z innym operatorem pocztowym. Zgodnie ze stanem faktycznym, sklepy Żabka mają podpisaną umowę z firmą Point Pack.pl S.A., która tworzy sieć punktów nadania i odbioru przesyłek, które są zlokalizowane w sklepach Żabka i Freshmarket.
Pragniemy podkreślić, że umowa Poczty Polskiej o współpracy z Żabką nie ma cech umowy agencyjnej (pośredniczenie przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie / albo do zawierania umów w imieniu Poczty Polskiej), gdyż w zewnętrznych punktach odbioru dochodzi jedynie do wydania przesyłek (ostatnia faza realizacji usługi, na którą to usługę umowę zawarł nadawca). Tym samym nie dochodzi do zawierania umów na rzecz lub w imieniu Poczty Polskiej – stąd też nie powinno być nawet domniemania, że sklepy Żabka funkcjonują w obszarze agencyjnym Poczty Polskiej.
Dotychczasowa współpraca w obszarze odbiorów przesyłek kurierskich w sieci sklepów Żabka wskazuje, że znikomy procent paczek nadawanych Pocztą Polską odbierany jest przez klientów w niedzielę.