Służby ochrony Poczty Polskiej szkolą się z udzielania specjalistycznej pomocy przedmedycznej
Poczta Polska kojarzy się głównie z siecią placówek pocztowych, listami czy paczkami. Zakres działalności narodowego operatora pocztowego jest jednak znacznie szerszy. Spółka posiada w swoich strukturach Centrum Poczta Polska Ochrona, wyspecjalizowaną jednostkę odpowiedzialną m.in. za ochronę osób i mienia, logistykę gotówki. Jej pracownicy przechodzą specjalistyczne szkolenia nie tylko z obsługi broni, ale również udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Dla pracowników Centrum Poczta Polska Ochrona, Spółka opracowała specjalny program szkoleniowy z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej ze szczególnym uwzględnieniem obrażeń zadanych przy pomocy narzędzi niebezpiecznych lub broni palnej. O szkolenia wnioskowali sami pracownicy.
Pierwsze takie instruktaże odbyły się w Warszawie, a kolejne planowane są w 11 miejscowościach m.in. Częstochowie, Kaliszu Katowicach, Krakowie, Opolu i Warszawie. Podczas szkoleń realizowany jest program skierowany szczególnie do pracowników, posługujących się w pracy bronią palną.
Program składa się z następujących zagadnień:
- „złota godzina”
- zabezpieczenie miejsca zdarzenia
- ocena stanu poszkodowanego
- reanimacja krążeniowo oddechowa
- resuscytacja krążeniowo oddechowa
- urazy wielonarządowe /komunikacyjne i inne/
- rany i ich rodzaje
- transport poszkodowanego
- współpraca z Zespołami Ratownictwa Medycznego
Elementem szkoleń są również ćwiczenia praktyczne, gdzie po omówieniu określonych przypadków - pod nadzorem instruktorów i medyków, biorący udział w szkoleniu samodzielnie udzielają pierwszej pomocy w zależności od scenariusza na danym stanowisku.
Zakres szkolenia jest dostosowany do zdarzeń mogących wystąpić w trakcie wykonywania obowiązków służbowych wykonywanych przez pracowników Centrum Poczta Polska Ochrona oraz jest poszerzony o praktyczne umiejętności wykorzystania sprzętu ratowniczego wykorzystywanego przez Zespoły Ratownictwa Medycznego, będącego na wyposażeniu ambulansów.
Poczta Polska dzięki Centrum Poczta Polska Ochrona pełni ważną funkcję w krajowym systemie obiegu gotówki. Zajmuje się nie tylko przewozem pieniędzy, ale także obsługą bankomatów i wpłatomatów oraz ochroną obiektów. Do obsługi tej działalności firmy zatrudnionych jest ok 2,5 tys. kwalifikowanych pracowników ochrony, z czego większość ma uprawnienia na posiadanie broni. Mają oni do dyspozycji specjalistyczne pojazdy przystosowane do przewozu wartości. Jednostka w zakresie obsługi gotówki świadczy usługi podmiotom zewnętrznym, zarówno biznesowym jak i instytucjonalnym. Są to instytucje państwowe, spółki skarbu państwa, instytucje samorządowe, duże sieci handlowe oraz małe i średnie przedsiębiorstwa.