3 3

Skrzynka pocztowa – dlaczego trzeba ją mieć?

Każdy właściciel lub współwłaściciel nieruchomości mieszkalnej albo gruntu, na którym znajduje się budynek mieszkalny, jest obowiązany umieścić skrzynkę pocztową w łatwo dostępnym miejscu. Tą kwestię reguluje Ustawa prawo pocztowe (Dz.U. poz. 1529) w art. 40 ust. 1 pkt 1, która nakłada na właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości obowiązek umieszczenia oddawczej skrzynki pocztowej. Posiadanie skrzynki ma również wpływ na jakość i skuteczność dostarczanej do adresatów korespondencji.

Właściciele nieruchomości, na których znajduje się budynek mieszkalny oraz właściciele budynków mieszkalnych są obowiązani umieścić skrzynkę pocztową, która spełnia prawnie określone wymogi. W budynkach jednorodzinnych skrzynka pocztowa powinna znajdować się przed drzwiami budynku lub w ogólnodostępnej części nieruchomości. W budynkach wielorodzinnych, w których jest więcej niż 3 lokale, skrzynka musi być ulokowana w części ogólnodostępnej. Każdy lokal to oddzielna skrzynka pocztowa.

Wszechobecne wygrodzenie osiedli powoduje, że listonosze mają problem z dostaniem się na posesje, a tym samym dostarczeniem korespondencji. Gdy dostęp listonosza do skrzynek pocztowych jest utrudniony, Poczta Polska występuje do właściciela/współwłaściciela lokalu z prośbą o umieszczenie skrzynek oddawczych zgodnie z obowiązującymi przepisami lub przekazanie do Spółki „kodów wejściowych” lub kluczy umożliwiających swobodny dostęp do skrzynek. Naczelnicy lokalnych struktur Poczty Polskiej współpracują z urzędami gmin, przypominając ich mieszkańcom o obowiązkach wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów.

Jaka powinna być skrzynka pocztowa?

Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie oddawczych skrzynek pocztowych (Dz. U. poz. 506) skrzynka powinna być zamykana niepowtarzalnym kluczem w celu zagwarantowania dostępu do zawartości skrzynki wyłącznie adresatowi. Ponadto, zgodnie z § 7 wyżej cytowanego Rozporządzenia dla operatorów, miejscem dostępu do skrzynki jest otwór wrzutowy.

Operator wyznaczony ma prawo instalowania i użytkowania na obszarach wiejskich lub obszarach o rozproszonej zabudowie własnych oddawczych skrzynek pocztowych (po uzgodnieniu z właściwym wójtem, burmistrzem lub prezydentem miasta), na warunkach uzgodnionych z właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub posiadaczem samoistnym nieruchomości.

Właściciele lub współwłaściciele gruntów, na których znajduje się budynek mieszkalny, zobowiązani są umieścić skrzynkę pocztową spełniającą następujące wymagania:

  • w przypadku budynków jednorodzinnych – umieszczenie skrzynki przed drzwiami wejściowymi do budynku lub w ogólnie dostępnej części nieruchomości;
  • w przypadku budynków wielorodzinnych – umieszczenie w ogólnie dostępnej części nieruchomości zestawu skrzynek pocztowych w liczbie odpowiadającej liczbie lokali mieszkalnych i lokali o innym przeznaczeniu (jeżeli posiadają osobny adres).

Obowiązek opróżniania w przypadku skrzynek „zwrot”, będących oddawczą skrzynką pocztową, budynków wielorodzinnych spoczywa na ich właścicielu tj. wspólnocie mieszkaniowej, zarządcy budynku. Operator pocztowy jest zobowiązany do odbierania takich przesyłek od właściciela skrzynek, o ile właściciel skrzynek to umożliwi.

Gdzie kupić skrzynkę pocztową?

Producenci skrzynek pocztowych posiadają w ofercie nie tylko tradycyjne skrzynki, lecz także o niebanalnym designie, który może nadać indywidualnego charakteru posesji. Pomocne są też urzędy pocztowe, w których istnieje możliwość zakupu skrzynki o różnorodnej kolorystyce i rozmiarach. Skrzynkę pocztową można zamówić również u listonosza, który dostarczy ją bezpośrednio do zamawiającego przy kolejnej wizycie.

Załączniki

3

3

png 581,3 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.