Grafika na biuro prasowe (64) Grafika na biuro prasowe (64)

Seniorka z Węgrowa niemal straciła 5 tys. złotych. Uratowała ją pracowniczka Poczty

W Urzędzie Pocztowym w Węgrowie, dzięki czujności i profesjonalnemu podejściu pocztowców, udaremniono próbę oszustwa, która mogła pozbawić starszą kobietę oszczędności w wysokości 5000 zł. To zdarzenie po raz kolejny przypomina o podstępach, na które narażone są osoby starsze oraz o znaczeniu roli pracowników obsługi klienta w ochronie ich bezpieczeństwa finansowego.

W czwartek 30 stycznia, do urzędu pocztowego przyszła starsza kobieta z pytaniem, jak może przesłać pieniądze do „Georgii”. Pani Wiktoria Korczak, pracownica urzędu, początkowo myślała, że klientka ma na myśli stan w USA. Niejasności dotyczące celu przelewu oraz zdenerwowanie klientki wzbudziły jej podejrzenia.

- Moją podejrzliwość wzbudził fakt, że klientka nie wiedziała dokładnie, gdzie wysyła pieniądze. Po jej wyjściu poinformowałam przełożonego o swoich obawach. Doświadczenie i intuicja podpowiadały mi, że kobieta mogła paść ofiarą oszustwa - relacjonuje Wiktoria Korczak

Klientka opuściła Pocztę i udała się do banku, by wypłacić pieniądze. Po powrocie, klientka wróciła z kwotą 5 tys. złotych w gotówce, a pracownicy urzędu podjęli próbę rozmowy z seniorką. Jej zdenerwowanie i pośpiech były wyraźne, co tylko utwierdziło Pocztowców w  pilnej potrzebie interwencji. Na miejsce została wezwana policja, a patrol zjawił się bardzo szybko.

Już z udziałem mundurowych, starsza klientka, wyjaśniła sytuację. Znalazła w internecie ofertę lokaty kapitału rzekomo powiązanej z polskim koncernem multienergetycznym, w którą już wcześniej zainwestowała. Pomimo świadomości ryzyka, była przekonana, że wysłanie dodatkowych pieniędzy jest konieczne do odzyskania wcześniej zainwestowanych środków. W rozmowie, policjanci wraz z pocztowcami, przekonali ją do rezygnacji z transakcji i oficjalnego zgłoszenia sprawy policji.

- To, co zwróciło moją szczególną uwagę, to stopień manipulacji, jakiej poddana została ta starsza kobieta. Przestępcy często wmawiają swoim ofiarom, że ich działania są na granicy legalności, tworząc atmosferę strachu i izolacji - mówi Andrzej Gorczyca, naczelnik UP Węgrów.

Znaczenie edukacji i czujności

- Ta historia pokazuje, jak ważne jest edukowanie seniorów i ich bliskich o metodach działania oszustów. Pracownicy urzędów, banków oraz instytucji finansowych powinni być czujni i nie bać się interweniować w sytuacjach budzących podejrzenia. Czasami jedno pytanie, czy sugestia mogą uratować kogoś przed finansową katastrofą - podkreśla Monika Borycka, Dyrektor Zarządzająca Regionem Sieci Wschód I Poczty Polskiej.

Według danych NASK w 2022 roku aż 3,5 tys. seniorów w wieku ponad 65 lat zostało oszukanych metodą na wnuczka, policjanta czy też urzędnika, na łączną kwotę ponad 141 mln złotych.  Oznacza to, że dziennie oszukiwano w ten sposób średnio 10 seniorów.

Załączniki

Wiktoria Korczak i Andrzej Gorczyca

Wiktoria Korczak i Andrzej Gorczyca

jpg 339,7 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.