BIURO PRASOWE - NOWY WYMIAR - LAYOUT (83) BIURO PRASOWE - NOWY WYMIAR - LAYOUT (83)

Raport o pracach nad przywróceniem przesyłek do USA na Kongresie Światowego Związku Pocztowego

Operatorzy pocztowi z całego świata wspólnie z centrum technologicznym Światowego Związku Pocztowego (UPU) finalizują prace nad wdrożeniem rozwiązania, które pomoże przywrócić nadawanie przesyłek z towarami do Stanów Zjednoczonych. Status prac nad dostosowaniem się do nowych regulacji celnych USA przedstawiono podczas 28. Kongresu UPU, w którym uczestniczą przedstawiciele 192 krajów. Poczta Polska prowadzi intensywne działania zmierzające do przywrócenia normalnego funkcjonowania wysyłek do USA zarówno w ramach międzynarodowych organizacji, jak i samodzielnie.

Od 29 sierpnia 2025 r. w Stanach Zjednoczonych obowiązuje zniesienie zasady De Minimis, czyli progu zwalniającego towary o wartości poniżej 800 USD z opłat celnych. Oznacza to, że każda przesyłka zawierająca towar podlega teraz obowiązkowi celnemu, niezależnie od jej wartości i kraju nadania. Decyzja ta ma istotny wpływ na kwestie operacyjne i finansowe operatorów pocztowych na całym świecie. Dlatego w czasie dodatkowej sesji informacyjnej Biura Międzynarodowego UPU i związków regionalnych – m.in. PostEurop oraz Pan African Postal Union – omówiono stan prac nad rozwiązaniem problemu.

Prace nad rozwiązaniem problemu

Obecnie operatorzy pocztowi, w tym Poczta Polska, wspólnie z Postal Technology Centre (PTC UPU) finalizują prace nad wdrożeniem rozwiązania DDP (Duty Delivery Paid), które umożliwi opłacenie wszystkich należności celnych przez nadawcę jeszcze przed wysyłką. Choć dziś stosuje je jedynie ok. 4% operatorów, chęć wdrożenia deklaruje już niemal połowa członków UPU. Każdy operator prowadzi też własne prace, by jak najszybciej przywrócić klientom możliwość wysyłania paczek z towarami do USA.

Głos przedstawicielki Poczty Polskiej

Zmiana zasad celnych w Stanach Zjednoczonych i zniesienie progu De Minimis to decyzja, która wstrząsnęła całym rynkiem pocztowym na świecie. Dla milionów klientów oznacza ona, że wysyłanie towarów do USA stało się problematyczne, a dla operatorów – że musimy szybko dostosować systemy i procesy. Podczas Kongresu UPU jasno wybrzmiało, że potrzebna jest globalna współpraca. Dlatego aktywnie uczestniczymy w pracach nad wdrożeniem rozwiązania DDP (Duty Delivery Paid), które pozwoli nadawcom, a nie jak dotychczas adresatom, opłacić należności celne już na etapie nadawania przesyłki – relacjonuje Iwona Majcherek z Działu Spraw Międzynarodowych Poczty Polskiej, biorąca udział w kongresie.

Ostrzeżenia ze strony PostEurop

Przedstawiciele PostEurop ostrzegli, że tak gwałtowne zmiany mogą prowadzić do fragmentaryzacji globalnej sieci pocztowej, utraty klientów i ograniczenia dostępu do międzynarodowych usług pocztowych, w tym usług powszechnych. Sekretarz Generalny PostEurop Botond Szebeny poinformował, że od końca sierpnia wolumen przesyłek do USA spadł o 60-80%.

Stanowisko USA bez zmian

Strona amerykańska potwierdziła obowiązek stosowania nowych przepisów od 29 sierpnia br., uzasadniając je koniecznością powstrzymania napływu nielegalnych towarów. Zdaniem przedstawicieli USA obecna sytuacja tworzy jednak także nowe możliwości biznesowe dla wyznaczonych operatorów pocztowych i stanowi impuls do szerszej współpracy z platformami e-commerce.

Priorytet Poczty Polskiej

Poczta Polska, podobnie jak inni operatorzy europejscy, na bieżąco monitoruje sytuację i bierze udział w pracach nad wdrożeniem rozwiązania DDP. Naszym celem jest jak najszybsze przywrócenie klientom możliwości nadawania przesyłek z towarami do Stanów Zjednoczonych.

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.