Przetarg na maszyny rozdzielcze rozstrzygnięty

Poczta Polska rozstrzygnęła przetarg o wartości 48 mln zł na maszyny rozdzielcze do sortowania przesyłek listowych standardowych. Wybrano firmę Siemens, która do przełomu roku 2014/2015 ma zainstalować, uruchomić maszyny oraz przeszkolić personel. Inwestycja związana jest z realizacją strategii Poczty Polskiej, której kluczowym elementem jest poprawa jakości usług i obsługi klientów. Nowy park maszynowy przyczyni się do poprawy terminowości i bezpieczeństwa obrotu pocztowego.

Inwestycja ta, to kolejny etap umaszynowienia podstawowych węzłów w sieci pocztowej. Dotychczas maszyny rozdzielcze funkcjonowały w WER-ach w Krakowie, Łodzi, Komornikach i w Warszawie.

Nowe maszyny zostaną zainstalowane we: Wrocławiu, Pruszczu Gdańskim, Zabrzu (2 maszyny), Lisim Ogonie oraz w Warszawie (3 maszyny). Są one przystosowane do rozdziału maszynowego przesyłek standardowych, czyli przysłowiowej przesyłki średniej wielkości. Ich instalacja spowoduje m.in.: poprawę terminowości przebiegu przesyłek, zwiększenie bezpieczeństwa obrotu pocztowego, łączenie obszarów obsługi węzłów oraz uzyskanie potencjalnych oszczędności.

Jak to działa?

Obecnie, żeby podzielić listy do poziomu rejonu doręczeń są one najpierw dzielone na maszynie rozdziału wstępnego a następnie na drugiej, do rozdziału szczegółowego. Nowe maszyny będą łączyć obie te funkcje. W dalszej perspektywie, z chwilą opracowania szczegółowej bazy adresowej do poziomu pojedynczego punktu adresowego, na nowych maszynach przewiduje się wdrożenie sekwencjonowania przesyłek, czyli rozdział wg ustalonej trasy chodu. Oznacza to, że listonosz na np. warszawskim Ursynowie, przesyłki z rozdziału maszynowego będzie otrzymywał ułożone już według trasy chodu i przed wyjściem w teren nie będzie musiał robić tego każdorazowo ręcznie. Z kolei przesyłki wychodzące z Warszawy np. do Poznania, będą rozdzielone w programie wstępnym i przygotowane już do rozdziału szczegółowego na rejony doręczeń (czyli podlegające dalszemu sekwencjonowaniu). Nowe maszyny będą miały możliwość sortowania przesyłek jednocześnie na 192 kierunki. Dotychczas funkcjonujące mogły je sortować jedynie na 52 kierunki.

Realizacja strategii

Inwestycja jest związana z jednym ze strategicznych priorytetów Spółki, którym jest poprawa jakości usług i obsługi klienta, która mierzona jest m.in. wskaźnikami terminowości. Do najważniejszych zalicza się właśnie unowocześnianie węzłów ekspedecyjno-rozdzielczych. Poprawa terminowości przebiegu przesyłek w Poczcie Polskiej możliwa jest dzięki udoskonalaniu zaplecza logistycznego. Firma dokonuje szeregu inwestycji w infrastrukturę oraz zmian na poziomie logistycznym, które już dziś przynoszą wymierne korzyści. Do najważniejszych inwestycji zalicza się unowocześnianie węzłów, terminowość doręczeń listów i paczek pocztowych oraz efektywności ekonomicznej.

Jak wynika z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który zbadał szybkość działania Poczty Polskiej w 2012 r., Spółka poprawiła wskaźniki terminowości we wszystkich kategoriach przesyłek. W przypadku paczek ekonomicznych terminowość bliska jest 100 proc.

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.