Prezes UKE zdecydował: Poczta Polska operatorem wyznaczonym do 2035 roku

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, po przeprowadzeniu dwuetapowego konkursu zdecydował, że powierza Poczcie Polskiej zadanie świadczenia przez okres 10 lat, tj. w latach 2026-2035 usług powszechnych, czyli doręczania przesyłek listowych i paczek wszystkim Polakom na terenie całego kraju – zarówno tradycyjnych, jak i w ramach e-Doręczeń.

Prezes UKE o decyzji poinformował Pocztę Polską w piśmie z 28 listopada br., które wpłynęło do Spółki. „Dokonuję wyboru Poczty Polskiej S.A., z siedzibą w Warszawie przy ul. Rodziny Hiszpańskich 8, jako operatora wyznaczonego na lata 2026-2035 (…) Nadaję niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności - napisał.

Jakie usługi będzie świadczyć Poczta

Decyzja szefa UKE oznacza, że Poczta Polska będzie na zlecenie państwa realizować:

- usługi powszechne, o których mowa w art. 45 ust. 1 Prawa pocztowego, obejmujące sortowanie, przemieszczanie i doręczanie: przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2 kg i w różnych wymiarach, przesyłek dla ociemniałych, paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10 kg, a także nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20 kg;

- usługi e-Doręczeń – czyli rejestrowanego doręczenia elektronicznego, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z 23 lipca 2014 r.

- usługi hybrydowej PUH, polegającej na przesyłaniu przesyłek pocztowych drogą elektroniczną, a następnie drukowaniu ich i doręczaniu w formie papierowej osobom, które nie mogą lub nie chcą korzystać z e-Doręczeń.

Poczta Polska była operatorem wyznaczonym również w latach 2016-2025.

Potencjał logistyczny Poczty Polskiej

Poczta Polska posiada kilkadziesiąt sortowni oraz ponad 7600 placówek, w tym 4800 własnych. Dysponuje flotą liczącą 7,2 tys. pojazdów. Listonosze i kurierzy pokonują ok. 162 mln km rocznie i doręczają codziennie prawie 4 mln paczek i listów.

Poczta Polska wspólnie z instytucjami rządowymi rozbudowuje też system doręczeń elektronicznych. Aby odbierać i nadawać listy cyfrowo, wystarczy założyć skrzynkę do e-Doręczeń, by poprzez nią prowadzić korespondencję w wersji elektronicznej np. z urzędami. A przy pomocy usługi e-Polecony Poczty Polskiej również elektronicznie nadawać korespondencję do innych osób czy firm w ramach pakietu e-Doręczeń.

W systemie funkcjonują już ponad 2 miliony skrzynek odbiorczych. 75 procent z nich założono w tym roku.

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.