Prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz podczas panelu na EFNI 2025 Prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz podczas panelu na EFNI 2025

Prezes Poczty Polskiej na EFNI o roli Spółki w systemie bezpieczeństwa i odporności państwa (WIDEO)

Poczta Polska była obecna na Europejskim Forum Nowych Idei (EFNI) w Sopocie. Prezes Sebastian Mikosz wziął udział w panelu „Jak zapewnić bezpieczeństwo obywateli i zbudować system obrony cywilnej”. Dyskusja koncentrowała się na praktycznych mechanizmach budowania odporności państwa oraz na roli przedsiębiorstw publicznych w zapewnianiu ciągłości kluczowych usług.

W trakcie panelu prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz podkreślił, że Poczta Polska – dzięki skali operacji i zasięgowi – jest przystosowana do tego, by pełnić istotną funkcję w systemie bezpieczeństwa i odporności państwa. W sytuacjach kryzysowych może – dzięki docierającym do każdego gospodarstwa domowego w Polsce listonoszom - odgrywać kluczową rolę w kontakcie ze społeczeństwem. Ponad 18 tys. listonoszy codziennie spotyka się z obywatelami w każdej gminie, co czyni z Poczty wiarygodny kanał przekazywania rzetelnych informacji i przeciwdziałania dezinformacji rozpowszechnianej w okresie zagrożenia.

- Poczta Polska jest niedoceniana w tym zakresie, a to instytucja, która jest obecna w każdej polskiej gminie. Nasz listonosz jest tutaj naprawdę nieocenionym źródłem wiedzy na temat terenu i ludzi, bo on ten swój rejon przemierza i z każdym praktycznie się kontaktuje – mówił Sebastian Mikosz.

- Śmiem twierdzić, że jakby ktoś nam wyłączył internet i mapy Google’a, to listonosz jest jedynym człowiekiem, który wie, gdzie kto mieszka i którą drogą tam dojechać. Nawet dzielnicowy, jak chce się czegoś dowiedzieć, to idzie do naszego listonosza – podkreślił prezes Poczty Polskiej.

Logistyczna sieć Poczty

Sieć ponad 7,5 tys. placówek pocztowych, ponad 51 tys. pracowników i około 4 mln obsługiwanych dziennie przesyłek tworzą infrastrukturę, która działa skutecznie nie tylko na co dzień, ale i podczas kryzysu. Logistykę Poczty Polskiej wspiera sieć sortowni - 15 WER-ów (Węzłów Ekspedycyjno-Rozdzielczych) i 17 DER-ów (Działów Ekspedycyjno-Rozdzielczych) oraz flota ok. 5 tys. własnych pojazdów, w tym 365 bankowozów. Umożliwia to elastyczne zarządzanie procesami i zasobami, zasilenie krytycznych punktów i utrzymanie dystrybucji świadczeń lub gotówki w warunkach kryzysowych.

Spółka jest operatorem wyznaczonym, odpowiada za e-Doręczenia i Publiczną Usługę Hybrydową, które gwarantują ciągłość komunikacji państwa z obywatelami zarówno kanałami cyfrowymi, jak i analogowymi.

W strukturze bezpieczeństwa państwa Poczta Polska wchodzi w podsystem niemilitarny, utrzymując procedury współdziałania z Siłami Zbrojnymi RP.

O kluczowej roli operacyjnej najlepiej świadczą działania w realnych sytuacjach kryzysowych. Podczas powodzi w 2024 r. Poczta uruchamiała mobilne placówki, utrzymywała doręczenia świadczeń i dostawy gotówki oraz współpracowała z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa, Urzędami Wojewódzkimi i Wojskami Obrony Terytorialnej.

- Co my jako Poczta możemy zrobić w systemie bezpieczeństwa, a do czego jeszcze nie jesteśmy w pełni wykorzystywani, to jest dostarczanie gotówki. W sytuacjach zagrożenia, żeby utrzymać obieg gospodarczy, ktoś tę gotówkę musi dowozić. Mieliśmy przecież już dwa takie poważne kryzysy, to była powódź i COVID, w czasie których nasza rola nagle okazała się podstawowa. Poczta ma też już dziś wpisane w swoje funkcje zadania obronne - to jest dostarczanie kart do powołania. I druga rzecz to współdziałanie z Wojskową Pocztą Polową – mówił prezes Mikosz.

Cyberbezpieczeństwo

Równoległym filarem działalności Poczty jest wzmacnianie cyberbezpieczeństwa. CERT Poczty Polskiej, działający w strukturach Spółki, stale monitoruje i blokuje próby ataków na usługi oraz dane. Tylko w dwóch kwartałach tego roku zidentyfikowano ponad 10 mln prób przełamania zabezpieczeń serwisów i ponad 70 tys. innych ataków. Jednostka współpracuje operacyjnie z NASK, Ministerstwem Cyfryzacji, MON, ABW, Policją, RCB i partnerami międzynarodowymi, a ostrzeżenia dotyczące phishingu są regularnie komunikowane opinii publicznej. Poczta Polska przygotowuje się też do świadczenia usług w zakresie cyberbezpieczeństwa.

- Cyberbezpieczeństwo jest jednym z najważniejszych wyzwań (…) Dziś celem ataku jest zakłócenie ciągłości funkcjonowania instytucji państwa. Rola zaufania do Poczty i obecność w terenie nabierają w tym kontekście nowego znaczenia - podkreśla prezes Mikosz.

EFNI – miejsce wymiany idei

Udział Poczty Polskiej w panelu podczas 14. Edycji EFNI podkreśla, że skuteczna obrona cywilna nie opiera się wyłącznie na formacjach mundurowych. To przede wszystkim łańcuch usług krytycznych: od łączności i logistyki po kanały cyfrowe. Musi on działać spójnie i przewidywalnie. Poczta, łącząc kompetencje operacyjne z cyfrowymi, rozwija rozwiązania zwiększające odporność całego państwa, a dzięki skali i obecności lokalnej potrafi szybko zamienić plany w działanie.

Załączniki

Prezes Poczty Polskiej o znaczeniu wiedzy i doświadczenia listonoszy dla społeczności lokalnej

Prezes Poczty Polskiej o znaczeniu wiedzy i doświadczenia listonoszy dla społeczności lokalnej

mp4 40,4 MB
Prezes Sebastian Mikosz o funkcjach Poczty Polskiej w sytuacjach kryzysowych

Prezes Sebastian Mikosz o funkcjach Poczty Polskiej w sytuacjach kryzysowych

mp4 64,3 MB
Prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz podczas panelu na EFNI 2025

Prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz podczas panelu na EFNI 2025

jpg 329,6 kB Pobierz
Prezes Sebastian Mikosz podczas panelu - EFNI 2025

Prezes Sebastian Mikosz podczas panelu - EFNI 2025

jpg 321,0 kB Pobierz
Prezes Sebastian Mikosz podczas panelu na EFNI 2025

Prezes Sebastian Mikosz podczas panelu na EFNI 2025

jpg 325,0 kB Pobierz
Europejskie Forum Nowych Idei EFNI Sopot 2025

Europejskie Forum Nowych Idei EFNI Sopot 2025

jpg 581,6 kB Pobierz
Europejskie Forum Nowych Idei EFNI Sopot 2025

Europejskie Forum Nowych Idei EFNI Sopot 2025

jpg 364,1 kB Pobierz
Europejskie Forum Nowych Idei EFNI Sopot 2025

Europejskie Forum Nowych Idei EFNI Sopot 2025

jpg 538,7 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.