Prezes Poczty Polskiej na EFNI o roli Spółki w systemie bezpieczeństwa i odporności państwa (WIDEO)
Poczta Polska była obecna na Europejskim Forum Nowych Idei (EFNI) w Sopocie. Prezes Sebastian Mikosz wziął udział w panelu „Jak zapewnić bezpieczeństwo obywateli i zbudować system obrony cywilnej”. Dyskusja koncentrowała się na praktycznych mechanizmach budowania odporności państwa oraz na roli przedsiębiorstw publicznych w zapewnianiu ciągłości kluczowych usług.
W trakcie panelu prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz podkreślił, że Poczta Polska – dzięki skali operacji i zasięgowi – jest przystosowana do tego, by pełnić istotną funkcję w systemie bezpieczeństwa i odporności państwa. W sytuacjach kryzysowych może – dzięki docierającym do każdego gospodarstwa domowego w Polsce listonoszom - odgrywać kluczową rolę w kontakcie ze społeczeństwem. Ponad 18 tys. listonoszy codziennie spotyka się z obywatelami w każdej gminie, co czyni z Poczty wiarygodny kanał przekazywania rzetelnych informacji i przeciwdziałania dezinformacji rozpowszechnianej w okresie zagrożenia.
- Poczta Polska jest niedoceniana w tym zakresie, a to instytucja, która jest obecna w każdej polskiej gminie. Nasz listonosz jest tutaj naprawdę nieocenionym źródłem wiedzy na temat terenu i ludzi, bo on ten swój rejon przemierza i z każdym praktycznie się kontaktuje – mówił Sebastian Mikosz.
- Śmiem twierdzić, że jakby ktoś nam wyłączył internet i mapy Google’a, to listonosz jest jedynym człowiekiem, który wie, gdzie kto mieszka i którą drogą tam dojechać. Nawet dzielnicowy, jak chce się czegoś dowiedzieć, to idzie do naszego listonosza – podkreślił prezes Poczty Polskiej.
Logistyczna sieć Poczty
Sieć ponad 7,5 tys. placówek pocztowych, ponad 51 tys. pracowników i około 4 mln obsługiwanych dziennie przesyłek tworzą infrastrukturę, która działa skutecznie nie tylko na co dzień, ale i podczas kryzysu. Logistykę Poczty Polskiej wspiera sieć sortowni - 15 WER-ów (Węzłów Ekspedycyjno-Rozdzielczych) i 17 DER-ów (Działów Ekspedycyjno-Rozdzielczych) oraz flota ok. 5 tys. własnych pojazdów, w tym 365 bankowozów. Umożliwia to elastyczne zarządzanie procesami i zasobami, zasilenie krytycznych punktów i utrzymanie dystrybucji świadczeń lub gotówki w warunkach kryzysowych.
Spółka jest operatorem wyznaczonym, odpowiada za e-Doręczenia i Publiczną Usługę Hybrydową, które gwarantują ciągłość komunikacji państwa z obywatelami zarówno kanałami cyfrowymi, jak i analogowymi.
W strukturze bezpieczeństwa państwa Poczta Polska wchodzi w podsystem niemilitarny, utrzymując procedury współdziałania z Siłami Zbrojnymi RP.
O kluczowej roli operacyjnej najlepiej świadczą działania w realnych sytuacjach kryzysowych. Podczas powodzi w 2024 r. Poczta uruchamiała mobilne placówki, utrzymywała doręczenia świadczeń i dostawy gotówki oraz współpracowała z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa, Urzędami Wojewódzkimi i Wojskami Obrony Terytorialnej.
- Co my jako Poczta możemy zrobić w systemie bezpieczeństwa, a do czego jeszcze nie jesteśmy w pełni wykorzystywani, to jest dostarczanie gotówki. W sytuacjach zagrożenia, żeby utrzymać obieg gospodarczy, ktoś tę gotówkę musi dowozić. Mieliśmy przecież już dwa takie poważne kryzysy, to była powódź i COVID, w czasie których nasza rola nagle okazała się podstawowa. Poczta ma też już dziś wpisane w swoje funkcje zadania obronne - to jest dostarczanie kart do powołania. I druga rzecz to współdziałanie z Wojskową Pocztą Polową – mówił prezes Mikosz.
Cyberbezpieczeństwo
Równoległym filarem działalności Poczty jest wzmacnianie cyberbezpieczeństwa. CERT Poczty Polskiej, działający w strukturach Spółki, stale monitoruje i blokuje próby ataków na usługi oraz dane. Tylko w dwóch kwartałach tego roku zidentyfikowano ponad 10 mln prób przełamania zabezpieczeń serwisów i ponad 70 tys. innych ataków. Jednostka współpracuje operacyjnie z NASK, Ministerstwem Cyfryzacji, MON, ABW, Policją, RCB i partnerami międzynarodowymi, a ostrzeżenia dotyczące phishingu są regularnie komunikowane opinii publicznej. Poczta Polska przygotowuje się też do świadczenia usług w zakresie cyberbezpieczeństwa.
- Cyberbezpieczeństwo jest jednym z najważniejszych wyzwań (…) Dziś celem ataku jest zakłócenie ciągłości funkcjonowania instytucji państwa. Rola zaufania do Poczty i obecność w terenie nabierają w tym kontekście nowego znaczenia - podkreśla prezes Mikosz.
EFNI – miejsce wymiany idei
Udział Poczty Polskiej w panelu podczas 14. Edycji EFNI podkreśla, że skuteczna obrona cywilna nie opiera się wyłącznie na formacjach mundurowych. To przede wszystkim łańcuch usług krytycznych: od łączności i logistyki po kanały cyfrowe. Musi on działać spójnie i przewidywalnie. Poczta, łącząc kompetencje operacyjne z cyfrowymi, rozwija rozwiązania zwiększające odporność całego państwa, a dzięki skali i obecności lokalnej potrafi szybko zamienić plany w działanie.