Porozumienie między ZUS a Pocztą Polską w ramach wsparcia obsługi wniosków o świadczenie „500+” i programu „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy”
Poczta Polska i Zakład Ubezpieczeń Społecznych podpisały list intencyjny, dotyczący współpracy w realizacji programu „500+” oraz programu „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy”. Dzięki wspólnym działaniom w wybranych placówkach Poczty Polskiej możliwie będzie składanie drogą elektroniczną wniosków o ustalenie prawa do świadczeń przez osoby zagrożone wykluczeniem cyfrowym.
W związku ze zmianą sposobu składania wniosków (dotychczas można było składać wnioski również na papierowym formularzu) Zakład Ubezpieczeń Społecznych podjął współpracę z Pocztą Polską, która ma ułatwić złożenie wniosków tym osobom, które mogą mieć trudności z elektronicznym wnioskowaniem o świadczenie z programu „500+” oraz programu „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy”.
Wnioski można składać od 1 stycznia 2022 r. wyłącznie drogą elektroniczną, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, portalu Empatia lub przez serwisy bankowości elektronicznej. Świadczenia będzie przyznawał i wypłacał ZUS.
Na mocy podpisanego listu intencyjnego Poczta Polska wyraziła wolę udostępnienia wybranych placówek pocztowych do pełnienia w nich dyżurów przez pracowników ZUS. Podczas dyżurów zainteresowanym osobom udzielana będzie pomoc w składaniu wniosków o przyznanie świadczeń w ramach programu „500+” oraz programu „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy”.
– Poczta Polska bardzo mocno stawia na wymianę cyfrowej korespondencji. Jako operator narodowy musimy jednak pamiętać, że cały czas jest jeszcze grupa osób wykluczonych cyfrowo, które nie chcą lub nie mogą korzystać z cyfrowych technologii. Dla nich Poczta Polska też musi i powinna być dostępna. Mam nadzieję, że udostępnienie placówek pocztowych konsultantom ZUS będzie pomocne przy składaniu wniosków w ramach programu „500+” oraz programu „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” – podkreśla Andrzej Bodziony, wiceprezes Poczty Polskiej.
– Przepisy wchodzące w życie 1 stycznia 2022 r. powierzają realizację zadań zapisanych w ustawach o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz o rodzinnym kapitale opiekuńczym Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych. Z naszego punktu widzenia celem tych listów intencyjnych jest podniesienie jakości obsługi wniosków o świadczenie wychowawcze oraz rodzinny kapitał opiekuńczy. Zachodzi bowiem potrzeba zapewnienia dogodnej możliwości założenia profilu na Platformie Usług Elektronicznych oraz złożenia elektronicznego wniosku o oba rodzaje świadczeń przez osoby, które potrzebują naszego bezpośredniego wsparcia – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.
Informacje o terminach i miejscach dyżurów będą na bieżąco podawane do wiadomości publicznej m.in. na stronie www.poczta-polska.pl