Porozumienie między ZUS a Pocztą Polską oraz KRUS w ramach wsparcia obsługi wniosków o świadczenie 300+
Prezesi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Poczty Polskiej oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego podpisali listy intencyjne, dzięki którym w wybranych placówkach Poczty oraz KRUS możliwe będzie uzyskanie pomocy w złożeniu drogą elektroniczną wniosku o tzw. świadczenie 300+ w ramach programu „Dobry Start”. Zainteresowanym pomagać będą pracownicy ZUS.
Od 1 lipca br. można będzie składać wnioski w tegorocznej edycji programu „DOBRY START”. W ramach programu rodzice, bez względu na dochody, mogą otrzymać jednorazowo 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów potrzebnych uczniom oraz pozostałego wyposażenia niezbędnego wszystkim podejmującym naukę w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych do ukończenia 20. roku życia lub 24 lat w przypadku osób z niepełnosprawnościami.
W tym roku wnioski będzie można składać w okresie od 1 lipca do 30 listopada tylko drogą elektroniczną, z portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, za pośrednictwem portalu Empatia lub przez serwisy bankowości elektronicznej banków, które udostępnią taką możliwość. Świadczenia 300+ w tegorocznej edycji programu „DOBRY START” będzie przyznawał i wypłacał ZUS.
W związku ze zmianą sposobu składania wniosków (dotychczas można było składać wnioski również na papierowym formularzu) Zakład Ubezpieczeń Społecznych podjął współpracę z Pocztą Polską oraz Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, która ma ułatwić złożenie wniosków tym osobom, które mogą mieć trudności z elektronicznym wnioskowaniem o świadczenie z programu „DOBRY START”.
Na podstawie podpisanych listów intencyjnych pracownicy ZUS będą pełnili dyżury w wybranych placówkach Poczty Polskiej i KRUS. Podczas dyżurów pracownicy Zakładu będą zakładać zainteresowanym profile na PUE ZUS i będą pomagać w złożeniu wniosków o świadczenie w ramach programu „DOBRY START” za pośrednictwem PUE ZUS. Taką pomoc będzie można uzyskać także w placówkach ZUS oraz innych wybranych miejscach, z którymi ZUS będzie współpracował w tym zakresie.
- Dzięki porozumieniom między Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Pocztą Polską oraz Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w wybranych placówkach Poczty i KRUS możliwe będzie jeszcze szersze udzielanie wsparcia w składaniu elektronicznych wniosków w ramach programu „DOBRY START”. W tym roku po raz pierwszy wnioski będzie można składać wyłącznie elektronicznie, a przyznawaniem i wypłatą świadczeń 300+ będzie zajmował się ZUS. Chcemy zapewnić wszystkim osobom, które będą składać wnioski, odpowiednie wsparcie i obsługę. Dlatego staramy się być dostępni w różnych miejscach i jak najbliżej naszych klientów – podkreśla prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Wymogami dzisiejszego czasu są technologie cyfrowe i Poczta Polska bardzo mocno stawia na tę formę wymiany korespondencji. Musimy jednak pamiętać, że istnieje grupa osób, które nie chcą lub nie mogą korzystać z cyfrowych technologii. Dla nich Poczta Polska też musi i powinna być dostępna jako zaufany i wiarygodny partner w komunikacji. Mam nadzieję, że udostępnienie placówek pocztowych konsultantom ZUS będzie pomocne przy składaniu wniosków w ramach programu „Dobry Start” i wesprze rodziców w procesie zakupu niezbędnych przedmiotów do szkoły – podkreśla Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej S.A.
- Współczesna technika cyfrowa w coraz większym stopniu pozwala na komunikację zdalną, również z administracją publiczną. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, mając na uwadze strukturę swoich placówek terenowych, wesprze obsługę wniosków o wypłatę świadczenia 300+ przeciwdziałając wykluczeniu cyfrowemu osób zamieszkujących tereny wiejskie – wskazuje dr Aleksandra Hadzik, prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Pracownicy ZUS będą obecni w wybranych placówkach Poczty i KRUS na terenie całego kraju. Poczta Polska rozpoczęła współpracę z ZUS w zakresie udostępnienia wybranych placówek pocztowych dla konsultantów ZUS, aby zwiększyć dostępność dla osób wykluczonych cyfrowo i pomóc w składaniu wniosków w Programie „Dobry Start”. Informacje o terminach i miejscach dyżurów będą na bieżąco podawane do wiadomości publicznej m.in. na stronie www.poczta-polska.pl.