Pocztowcy z Lublina testują jeden z najnowocześniejszych samochodów elektrycznych
Mercedes eVITO – jeden z najnowocześniejszych samochodów elektrycznych o ładowności 950 kg jest testowany przez pracowników Poczty Polskiej w Lublinie. Testy trwające od lutego do połowy maja są elementem realizowanego przez spółkę programu „Elektromobilność”. Poczta Polska jeszcze w tym roku planuje zakupić pierwsze samochody elektryczne.
Mercedes-Benz e-Vito jest wyposażony w akumulator o pojemności 41,4 kWh i posiada zasięg około 150 kilometrów. Akumulator można w pełni naładować w ciągu około 6 godzin, a moc 84 kW (114KM) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 300 Nm, dostępny od pierwszego wciśnięcia pedału przyspieszenia, zapewniają dynamiczną jazdę. Pojazdy eVito przekazane do użytkowania w Poczcie Polskiej mają całkowitą długość wynoszącą 5140 mm, maksymalną ładowność użytkową 1073 kg i maksymalną objętość 6,6 m3. Instalacja akumulatora pod pojazdem umożliwia nieograniczone użytkowanie całej przestrzeni ładunkowej. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosi 3200 kg.
Testy aut elektrycznych do 3.5 tony o ładowności pow. 800 kg zasilanych prądem elektrycznym oprócz Lublina odbywają się w Pruszczu Gdańskim, Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Łodzi oraz Zabrzu. W testach biorą udział pojedyncze egzemplarze dostępne na polskim runku. Pocztowcy sprawdzają w terenie: Renault Master Z.E., (wyjechał na polskie drogi w styczniu 2019 r.), Volkswagen e-Crafter (od czwartego kwartału 2018 r.), Maxus-Hitachi (od września 2018) oraz Mercedes e-Vito (od stycznia 2019 r).
Kierowcy Poczty Polskiej sprawdzają parametry techniczno-użytkowe, takie jak przyspieszenie, hamowanie, komfort jazdy i obsługi, sposób ładowania akumulatorów i możliwą do przejechania liczbę kilometrów. Po przeprowadzeniu testu każdy użytkownik sporządzi krótki opis i ogólną charakterystykę pojazdu.
W ubiegłym roku równolegle z testami pojazdów Poczta sprawdzała funkcjonowanie stacji ładowania aut elektrycznych. Tym razem testy ładowarek są prowadzone w Warszawie, Zabrzu Pruszczu Gdańskim i Komornikach, gdzie urządzeń użyczają firmy: PRE Biel, kmt Ecotap Poland, Power EV (2 ładowarki).
Wiosną 2018 roku Poczta Polska przetestowała homologowane auta o ładowności do 800 kg. W testach brało udział 15 pojazdów kilku producentów: Citroen Berlingo, Melex 381, 382 i 391, Nissan e-NV200, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Zeppelin Goupil G4 i G5, a także Komel – konwertyk Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych. Nadal trwa przedłużony etap testów elektrycznych pojazdów przeznaczonych dla listonoszy. Po zakończeniu i podsumowaniu podjęte zostaną decyzje o dalszych losach wprowadzania elektrycznych pojazdów dla listonoszy.