Pocztowcy z Łodzi przetestowali nowoczesną ciężarówkę elektryczną
Ciche, tanie w eksploatacji, ekologiczne – to główne zalety auta elektrycznego testowanego przez pracowników Poczty Polskiej w Łodzi. Spółka planuje zakup pierwszych egzemplarzy takich samochodów jeszcze w 2019 roku.
W Łodzi testowany był Renault Master Z .E., który po polskich drogach jeździ zaledwie od stycznia tego roku. W odróżnieniu od pojazdów z silnikiem spalinowym, Master Z.E. nie powoduje emisji spalin podczas jazdy. Oznacza to, że jest dopuszczany do ruchu we wszystkich centrach miast, nawet w szczycie zanieczyszczeń. Auto jest bardzo ciche, sprawdza się w nocy lub we wczesnych godzinach porannych, bo nie zakłóca spokoju mieszkańców.
Podobnie jak wszystkie pojazdy elektryczne, Master Z.E. posiada reduktor zamiast skrzyni biegów, co oznacza komfort jazdy wyższy niż w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów. Bez konieczności zmiany biegów jazda jest mniej uciążliwa.
W testach samochodów elektrycznych do 3.5 tony o ładowności pow. 800 kg zasilanych prądem elektrycznym organizowanych przez Pocztę Polską oprócz Renault Master Z.E. bierze udział siedem aut marek dostępnych na polskim rynku: Volkswagen e-Crafter (od czwartego kwartału 2018 r.), Maxus-Hitachi (od września 2018) oraz Mercedes e-Vito (od stycznia 2019 r.) w liczbie 5 egzemplarzy. Testy rozpoczęły się w połowie lutego i potrwają do połowy maja.
Testowane pojazdy to mało dostępne w naszym kraju egzemplarze. Kierowcy Poczty Polskiej sprawdzają parametry techniczno-użytkowe, takie jak przyspieszenie, hamowanie, komfort jazdy i obsługi, sposób ładowania akumulatorów i możliwą do przejechania liczbę kilometrów. Po przeprowadzeniu testu każdy użytkownik sporządza krótki opis i ogólną charakterystykę pojazdu.
W ubiegłym roku równolegle z testami pojazdów Poczta sprawdzała funkcjonowanie stacji ładowania aut elektrycznych. Tym razem testy ładowarek są prowadzone w Warszawie, Zabrzu Pruszczu Gdańskim i Komornikach, gdzie urządzeń użyczają firmy: PRE Biel, kmt Ecotap Poland, Power EV (2 ładowarki).
Wiosną 2018 roku Poczta Polska przetestowała homologowane auta o ładowności do 800 kg. W testach brało udział 15 pojazdów kilku producentów: Citroen Berlingo, Melex 381, 382 i 391, Nissan e-NV200, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Zeppelin Goupil G4 i G5, a także Komel – konwertyk Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych. Nadal trwa przedłużony etap testów elektrycznych pojazdów przeznaczonych dla listonoszy. Po zakończeniu i podsumowaniu podjęte zostaną decyzje o dalszych losach wprowadzania elektrycznych pojazdów dla listonoszy.