#PocztaPolskaLokalnie(3).jpg #PocztaPolskaLokalnie(3).jpg

#PocztaPolskaLokalnie: wyznaczona przez Państwo

Poczta Polska od czterech lat jest operatorem wyznaczanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Poczta Polska jako jedyna firma w kraju miała i ma obecnie infrastrukturę, która pozwala jej pełnić tę funkcję – zarówno pod kątem świadczenia usług powszechnych, jak też innych zadań związanych ze współpracą na linii państwo-operator.

Trudno dziś wyobrazić sobie firmę prywatną, która jest w stanie wyłożyć ogromne środki na budowę sieci placówek, która spełniłaby wymagania stawiane przed operatorem wyznaczonym. Tym bardziej, że funkcjonowanie części z nich biznesowo nie ma żadnego uzasadnienia.

Unijne dyrektywy bardzo precyzyjnie określają zadania i obowiązki, jakie nałożone są na operatora wyznaczonego. Wśród najważniejszych można wymienić: świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagraniczne do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych – mówi Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.

Operator wyznaczony został zobowiązany do posiadania odpowiednio gęstej sieci placówek pocztowych – powinny być to urzędy, filie lub agencje. Jedna stała placówka powinna przypadać na 6 tys. mieszkańców na terenie miast i na 85 km kw. na wsi. Dodatkowo operator musi utrzymywać przynajmniej jedną placówkę w każdej gminie.

–  Czasem są to placówki nierentowne, które w warunkach czysto biznesowych zostałyby zlikwidowane. Każda placówka to koszt związany z wyposażeniem, utrzymaniem, remontem i modernizacją, a także koszt pracownika obsługi klienta – wyjaśnia Justyna Siwek z Poczty Polskiej

Poczta musi również świadczyć m.in. usługi odbierania i dostarczania listów i paczek przez minimum pięć dni w tygodniu, zapewnić dostęp do poczty osobom z niepełnosprawnościami, współdziałać ze strukturami państwowymi w sytuacjach kryzysowych, organizować pocztę polową.

Jak podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej w swoim raporcie o stanie rynku pocztowego w 2018 roku, Poczta Polska zrealizowała w minionym roku 565,3 mln usług powszechnych. Największą część w segmencie usług powszechnych stanowiły przesyłki listowe, których udział wyniósł 98,4 proc. wolumenu ogółem.

Skala firmy i liczba pracowników, ponad 80 tysięcy osób,  generują ogromne koszty, które Poczta – mimo pełnienia istotnej roli społecznej – ponosi sama.

 

 

Załączniki

#PocztaPolskaLokalnie(3).jpg

#PocztaPolskaLokalnie(3).jpg

jpg 287,8 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.