Poczta przypomina: zmiany w nazewnictwie miejscowości i ulic zgłaszajmy nadawcom
Z początkiem roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłosiło pojawienie się na mapie Polski 10 kolejnych miejscowości ze statusem miasta. Poczta Polska przypomina Klientom, że wszelkie tego typu aktualizacje danych adresowych powinny być zawczasu sygnalizowane nadawcom. Warto także okresowo weryfikować, czy adresy odbiorców nie uległy zmianie, gdyż pocztowcy nie mogą korygować treści zawartych w korespondencji.
Corocznie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji publikuje rozporządzenia, w których zawarty jest wykaz zmian w nazewnictwie niektórych miejscowości oraz obiektów fizjograficznych, obowiązujących od kolejnego 1 stycznia. W ubiegłym roku zmianie uległy nazwy aż 340 miejscowości, zaś od pierwszego dnia obecnego – 10 zyskało status miasta. Przyczynkiem do dokonywania tego typu korekt na mapie Polski może być np. chęć przywrócenia sprawiedliwości dziejowej. Miejscowości takie jak Cegłów, Bolimów czy Lutomiersk, które od 1 stycznia 2022 r. zyskały status miast, utraciły je w ramach carskich represji po Powstaniu Styczniowym. Zmiany mogą dotknąć także obszarów jednostek administracyjnych. W 2021 r. do MSWiA wpłynęło 21 wniosków samorządów gminnych dotyczących ustalenia granic niektórych gmin i miast oraz jeden wniosek dotyczący ustalenia granic powiatów. Zmiany mogą także dotyczyć nazw ulic, placów i innych szlaków komunikacyjnych. W niedalekiej przeszłości, w ramach akcji dekomunizacyjnej, z polskich ulic zniknęli patroni związani z ustrojem totalitarnym. Wielu Polakom zmienił się wówczas adres, co mogło powodować przejściowe trudności, np. natury komunikacyjnej.
− Wraz z początkiem roku uczulamy naszych Klientów, aby zweryfikowali aktualność adresów korespondencyjnych swoich odbiorców. Pocztowcy nie mają możliwości ingerowania w dane adresowe, które znajdują się na listach lub paczkach. Warto pamiętać, że dla efektywnego doręczenia istotny jest zarówno kod pocztowy, jak i nazwa ulicy oraz numeracja – podkreśla Daniel Witowski, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.
Nadawcy, którzy posługują się błędnymi danymi muszą liczyć się z niedostarczeniem przesyłki. W przypadku połączenia dwóch miejscowości w jedną może się okazać, że część ulic albo zmieni nazwę, albo się one zdublują. Dlatego tak ważne jest okresowe weryfikowanie aktualności posiadanych danych i informowanie o wszelkich korektach nadawców korespondencji. Warto zaznaczyć, że zmiany w nazwach miejscowości nie wpływają na oznaczenia kodów pocztowych, którymi posługuje się Poczta Polska.
Jak uniknąć problemów?
Wartym przytoczenia jest przykład zmian administracyjnych w obrębie Zielonej Góry. Po przyłączeniu przyległych miejscowości do tego miasta, zielonogórskie władze skorygowały nazwy ulic. Na skutek tej decyzji dodano do już istniejących nazw oznaczenia przyłączanych miejscowości. Powstały zatem ulice, takie jak m.in. Łężyca-Inżynierska, Łężyca-Budowlanych, Ochla-Szkolna, Nowy Kisielin-Bukowa. Gdyby nadawcy posługiwali się starymi adresami, czyli bez dopisku miejscowości przy nazwie arterii, mógłby wystąpić problem z doręczeniem przesyłki. Powód? Nazwy ulic w mieście Zielona Góra oraz w przyłączonej do niego części gminy dublują się.
Przykład największego miasta województwa lubuskiego nie jest odosobniony. 27 października 2002 większość mieszkańców Wesołej w referendum zdecydowała o wejściu miasta w skład Warszawy. Ta dotychczas niewielka podwarszawska miejscowość stała się jedną z 18 dzielnic stolicy. Wiele popularnych nazw ulic w nowej części Warszawy dublowało się z już istniejącymi. Dlatego nadawcy, którzy wysyłają list do odbiorcy zamieszkującego np. przy ul. Wspólnej w najmłodszej dzielnicy stolicy, w polu miejscowości powinni wpisać „Warszawa-Wesoła”.
Zmiany nazwy ulicy czy miejscowości nie trzeba zgłaszać Poczcie Polskiej. Pamiętajmy natomiast o precyzyjnym adresowaniu przesyłek i okresowym weryfikowaniu poprawności danych naszych adresatów.