teaser.jpg teaser.jpg

Poczta Polska ze znaczkiem pocztowym na stulecie Legii Warszawa

Poczta Polska wprowadza do obiegu emisję „Legia Warszawa 1916\2016”. Znaczek w bloku o wartości 6 zł wydawany jest z okazji setnej rocznicy założenia klubu sportowego Legia. Początki Legii sięgają obozu Legionów Polskich na Wołyniu. To tam żołnierze Piłsudskiego, walczący podczas I wojny światowej na froncie wołyńskim, założyli w kwietniu 1916 roku piłkarską Drużynę Sportową Legia.

Na znaczku autorstwa artystki plastyk Agnieszki Sancewicz znajduje się rysunek na podstawie pierwszego zdjęcia drużyny z 1916 roku, wykonanego na Wołyniu, w obozie Legionów Polskich zwanym „Legionowem”.

Legia Warszawa to jeden z najpopularniejszych polskich klubów sportowych. Zajmuje pierwsze miejsce w tabeli wszechczasów piłkarskiej Ekstraklasy i jako jedyny klub występuje w niej nieprzerwanie od wznowienia rozgrywek ligowych w powojennej Polsce. Piłkarska Legia 11 razy zdobywała mistrzostwo Polski, 17 razy sięgała po puchar Polski, a 4 razy – po superpuchar Polski. W szczytowym okresie klub tworzyło aż 26 sekcji, których sportowcy zdobyli na igrzyskach olimpijskich łącznie 86 medali – w tym 15 złotych, a na mistrzostwach Polski ponad 1300 razy zajmowali pierwsze miejsca.

Początki Legii sięgają obozu Legionów Polskich na Wołyniu. To tam żołnierze Piłsudskiego, walczący podczas I wojny światowej na froncie wołyńskim, założyli w kwietniu 1916 roku piłkarską Drużynę Sportową Legia. Piłka nożna cieszyła się w Legionach dużą popularnością, a drużyny powstawały w wielu oddziałach i formacjach. Mecze często oglądali najwyżsi dowódcy, nie wyłączając Józefa Piłsudskiego, Kazimierza Sosnkowskiego czy Edwarda Rydza-Śmigłego.

Za najlepszą z drużyn uważana była Legia, która w kilkumiesięcznej frontowej historii nie przegrała ani jednego spotkania. Jednym ze współzałożycieli drużyny i pomysłodawcą nazwy Legia był plutonowy Stanisław Mielech, żołnierz legionowy, doktor praw, publicysta, ale także piłkarz i społecznik – przed wojną grał dla Wisły i Cracovii. W składzie Legii znaleźli się również inni zawodnicy tych klubów, a także lwowskich drużyn: Pogoni, Czarnych i Lechii. Zespół występował wówczas w białych strojach z ukośną, czarną szarfą. Pierwszy herb – czarna tarcza z białą literą „L” – wzorowany był na tarczy z legionowego orzełka.

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, Legia odrodziła się w Warszawie. Tam trafili żołnierze z drużyny i z tym miastem klub jest związany do dziś, będąc jego sportową wizytówką.

O znaczku:

Znaczki wydrukowano techniką offsetową, na papierze fluorescencyjnym, w formacie znaczka: 31,25 x 39,5 mm, format bloku: 90 x 70 mm, w nakładzie 180 000 szt. Z tej okazji zostanie wydana również koperta FDC. Data wprowadzenia  znaczka do obiegu to 20 kwietnia 2016 r.

Wydawnictwa Poczty Polskiej można nabyć w wyznaczonych placówkach Poczty Polskiej i sklepie internetowym: www.filatelistyka.poczta-polska.pl/sklep

Załączniki

Legia _Poczta Polska_1.jpg

Legia _Poczta Polska_1.jpg

jpg 2,5 MB Pobierz
Legia.jpg

Legia.jpg

jpg 257,1 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.