PP Kajko i Kokosz 55 PP Kajko i Kokosz 55

Poczta Polska zaprezentowała znaczek z okazji 50. lat komiksu „Kajko i Kokosz”

W roku 2022 przypada pięćdziesięciolecie jednej z najsłynniejszych polskich serii komiksowych – „Kajko i Kokosz”. Z tej okazji Poczta Polska przygotowała wyjątkowe wydawnictwo filatelistyczne. Znaczek upamiętniający 50. rocznicę ukazania się w 1972 r. pierwszego paska komiksowego z serii „Kajko i Kokosz” w „Wieczorze Wybrzeża”, został uroczyście zaprezentowany 27 maja br. w centrum konferencyjnym Międzynarodowych Targów Gdańskich „Amber Expo”.

Komiksy Janusza Christy, zwłaszcza kultowej serii „Kajko i Kokosz”, trwale zapisały się na kartach polskiej literatury i stanowią element naszego dziedzictwa kulturowego. Tytułowe postacie bez wątpienia urosły do rangi ikon popkultury. Co istotne, znalazło to także odzwierciedlenie również w kanonie lektur szkolnych, do którego włączono jeden z albumów Janusza Christy, a sam autor został udekorowany medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.

Ten wyjątkowy jubileusz stał się przyczynkiem do zaprojektowania i wprowadzenia do obiegu, w przededniu Dnia Dziecka, znaczka emisji 50. lat komiksu „Kajko i Kokosz”. Walor wydany będzie w bloku. W polu znaczka widnieją postaci Kajka i Kokosza oraz smoka Milusia, a w polu bloku znaleźli się Jaga, Łamignat, Lubawa oraz Mirmił. Walor wystąpi w dwóch formach wydawniczych – perforowanej i nieperforowanej, obie będą numerowane. Znaczek nieperforowany wyprodukowany został w nakładzie 6 tys. szt. w specjalnym folderze komercyjnym. 31 maja pojawi się także w sprzedaży koperta pierwszego dnia obiegu, na której widnieje okładka lektury szkolnej do 4 klasy „Szkoła latania”.

Uroczystość zaprezentowania walorów filatelistycznych z postaciami tytułowych bohaterów albumów Janusza Christy, miała miejsce w Międzynarodowych Targach Gdańskich „Amber Expo”. Znaczek odsłonili wspólnie prezes Fundacji Kreska im. Janusza Christy, Paulina Christa, oraz wiceprezes Poczty Polskiej Wiesław Włodek.

Kto w latach 70. i 80. nie zaczytywał się w przygodach Kajka, Kokosza, kto nie pamięta smoka Milusia, Łamignata, Kaprala czy w końcu Krwawego Hegemona? Poczta Polska w rocznicę pierwszej publikacji ich przygód postanowiła przybliżyć ten komiks dzieciom i wnukom fanów serii Janusza Christy. Wydaliśmy numerowany znaczek w bloku, którego podstawą są oryginalne materiały przygotowane do historycznego komiksu. Na kopercie FDC natomiast znalazła się okładka „Szkoły latania”, która od 2016 roku jest na liście lektur obowiązkowych dla 4 klasy. W specjalnym folderze komercyjnym znajduje się natomiast druga forma wydawnicza znaczków nieperforowanych, również numerowana i wydana w nakładzie 6 tysięcy sztuk. Wierzę, że te prawdziwe rarytasy kolekcjonerskie, będą wspaniałym prezentem na Dzień Dziecka nie tylko dla naszych najmłodszych klientów – mówi wiceprezes Poczty Polskiej Wiesław Włodek.

Co warte podkreślenia, w krajach Europy Zachodniej, takich jak Francja czy Belgia, komiks jest niezwykle poważaną gałęzią kultury. W hołdzie dziełom rysowników emitowane są liczne wydawnictwa filatelistyczne poświęcone postaciom i tytułom. Dobrym przykładem jest zeszłoroczny jubileusz 60-lecia Asteriksa, który także doczekał swojego znaczka.

Emisja znaczka pocztowego to dla mnie osobisty sukces. Co ważne od samego początku pomysł wsparły rzesze fanów komiksu i środowisko filatelistów w Polsce. Dziękuję za to i wiem, że dziadek byłby po raz kolejny z nas wszystkich dumny – mówi Paulina Christa prezes Fundacji Kreska im. Janusza Christy, spadkobierczyni i wnuczka Janusza Christy. Bardzo się cieszę, że uniwersum Janusza Christy tak się rozrasta. W ostatnich dwóch latach powstał serial animowany, musical, wydania zbiorcze komiksu Kajko i Kokosz, a teraz znaczek pocztowy. Serce rośnie! – zaznacza Paulina Christa, prezes Fundacji Kreska.

Poczta Polska upamiętnia na znaczkach tematy związane nie tylko z ważnymi wydarzeniami historycznymi czy zasłużonymi postaciami, ale także z literaturą. Warto zaznaczyć, że postacie komiksowe utrwalone na walorach filatelistycznych cieszą się sporym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród młodszych filatelistów. Zbliżający się jubileusz „Kajka i Kokosza”, kultowej polskiej bajki, stanowi także świetną okazję do promowania na świecie polskiej kultury poprzez znaczki pocztowe.

O znaczku:

Autor projektu: Joanna Fleszar-Haspert, Radosław Gieremek
Liczba znaczków: 1 znaczek w bloku
Wartość: 8,00 zł
Nakład wersji perforowanej: 90 000 szt.
Nakład wersji nieperforowanej: 6 000 szt.
Technika druku: offset
Format znaczka: 31,25 x 43 mm
Format bloku: 90 x 70 mm
Papier: fluorescencyjny
Data wprowadzenia do obiegu: 31 maja 2022 r.

Załączniki

BLOK KiK

BLOK KiK

jpg 298,7 kB Pobierz
DATOWNIK KIK

DATOWNIK KIK

jpg 101,6 kB Pobierz
FDC-KiK

FDC-KiK

jpg 2,0 MB Pobierz
PP Kajko i Kokosz 17

PP Kajko i Kokosz 17

jpg 4,0 MB Pobierz
PP Kajko i Kokosz 20

PP Kajko i Kokosz 20

jpg 4,0 MB Pobierz
PP Kajko i Kokosz 24

PP Kajko i Kokosz 24

jpg 4,1 MB Pobierz
PP Kajko i Kokosz 29

PP Kajko i Kokosz 29

jpg 3,7 MB Pobierz
PP Kajko i Kokosz 55

PP Kajko i Kokosz 55

jpg 3,4 MB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.