Z1 Z1

Poczta Polska zaprezentowała nowy znaczek „Święty Archanioł Gabriel – patron pocztowców i filatelistów”

14 października br., przy okazji corocznych obchodów Dnia Łącznościowca w Katowicach, zostanie zaprezentowany nowy znaczek Poczty Polskiej „Święty Archanioł Gabriel – patron pocztowców i filatelistów”.

Na nowym znaczku Roch Stefaniak, autor projektu, przedstawił postać Świętego Archanioła Gabriela. Podstawą do stworzenia waloru stał się wizerunek znajdujący się na sztandarze Poczty Polskiej, którego autorem jest franciszkanin o. Tomasz Jank  – Gwardian Klasztoru i Rektor Kościoła św. Trójcy w Gdańsku.

Emisja pocztowa wydawana jest w związku z przypadającą 9 grudnia – 50. rocznicą ogłoszenia przez papieża Pawła VI, Archanioła Gabriela patronem środków społecznego przekazu, poczty i filatelistów. Uczynił to na prośbę filatelistów austriackich w 1972 roku, wydając brewe apostolskie „Quandoquidem mortalium vita". Takie powiązanie wynika z roli i sposobu przedstawiania Św. Gabriela w tradycji ikonograficznej, jako uskrzydlonej postaci, która z nieba schodzi na ziemię, żeby przekazać ludziom wiadomości od Boga. Wnioskodawcą tematu emisji był Ogólnopolski Klub Zbieraczy Znaków Pocztowych o Tematyce Religijnej "Święty Gabriel".

Wizerunkowi archanioła towarzyszą atrybuty: berło (symbol nadanej mu przez Boga władzy); lilia (pokój) oraz gałązka oliwna lub gałązka palmowa. W ikonografii czasami uwzględnia się również trąbę, harfę lub zwój (symbol wiedzy i mądrości). 

Motywy religijne są częstym tematem znaczków pocztowych, jednak obecna emisja Poczty Polskiej jest wyjątkowa. Przedstawia bowiem jednego z najpopularniejszych aniołów, który kojarzony jest z tak poważnymi sprawami, jak zmartwychwstanie, zwiastowanie, miłosierdzie, kara, śmierć i objawienie. Imię Gabriel oznacza: „Bóg jest moją siłą”, „mąż Boży”, „wojownik Boży”. Jest jednym z najwyższych rangą aniołów, zgodnie z tradycją chrześcijańską zaliczony został do grona trzech archaniołów o szczególnym znaczeniu.

Pod koniec października Poczta wprowadzi specjalne foldery – z nowodrukiem i arkuszem nieperforowanym, które będą dostępne w wybranych placówkach Poczty Polskiej i na www.filatelistyka.poczta-polska.pl

O znaczku:

autor projektu: Roch Stefaniak
liczba znaczków: 1
wartość: 3,90 zł
nakład: 128 000 szt.
technika druku: offset
format znaczka: 45 x 45  mm, w tym koło o średnicy 40 mm
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 8 znaczków
data wprowadzenia do obiegu: 18 października 2022 r.

 

Załączniki

Święty Archanioł Gabriel arkusz

Święty Archanioł Gabriel arkusz

jpg 487,3 kB Pobierz
Święty Archanioł Gabriel koperta FDC

Święty Archanioł Gabriel koperta FDC

jpg 204,3 kB Pobierz
Święty Archanioł Gabriel znaczek

Święty Archanioł Gabriel znaczek

jpg 113,8 kB Pobierz
Święty Archanioł Gabriel datownik

Święty Archanioł Gabriel datownik

jpg 134,7 kB Pobierz
 Wicewojewoda Śląski Jan Chrząszcz i Wiceprezes Poczty Polskiej Wiesław Włodek

Święty Archanioł Gabriel - odsłonięcie

jpg 806,7 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.