Listy_ placówka pocztowa_ (1).jpg Listy_ placówka pocztowa_ (1).jpg

Poczta Polska: z roku na rok rośnie wolumen paczek, spada liczba zwykłych listów

Podobnie jak w całej Europie wraz z rozwojem nowoczesnych technologii w Polsce spada liczba tradycyjnej, papierowej korespondencji. W pierwszym kwartale tego roku liczba listów spadła o 10% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jednocześnie z roku na rok rośnie liczba paczek.

Od czterech lat Poczta Polska pełni rolę operatora wyznaczonego. Obowiązek wybrania operatora wyznaczonego nakłada na kraje członkowskie Unia Europejska. Celem jest zapewnienie obywatelom - na liberalizującym się rynku pocztowym - dostępu do różnorodnych usług pocztowych, świadczonych po przystępnych cenach, na takich samych zasadach na terenie całego kraju.

Do obowiązków pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej, zalicza się m.in.: świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych. Operator jest także zobowiązany do posiadania odpowiednio gęstej sieci placówek pocztowych, świadczenia usługi odbierania i dostarczania listów oraz paczek przez minimum pięć dni w tygodniu, zapewnienia dostępu do poczty dla osób niepełnosprawnych.

Poczta Polska pozostanie operatorem wyznaczonym do 2025 roku.

Od kilku lat europejskie poczty narodowe mają do obsłużenia coraz mniej tradycyjnych listów. Rozwój nowoczesnych technologii sprawił, że cały rynek europejski zmniejsza się. Tradycyjna, papierowa korespondencja jest zastępowana przez środki komunikacji elektronicznej. Szansą na dalszy rozwój jest e-Commerce. Dlatego Poczta Polska chce rozwijać usługi dla tego segmentu rynku paczkowo-kurierskiego – mówi Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.

W 2019 roku spółka odnotowała rosnący trend nadawanych przesyłek Pocztex, od stycznia do kwietnia ich liczba wzrosła o 19,4% w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku.  Jednocześnie rośnie udział przesyłek wysyłanych przez klientów biznesowych z opcją Odbiór w PUNKCIE, czyli miejsc, gdzie klienci mogą zamówione przesyłki odbierać. Pod koniec kwietnia br. już co piąta przesyłka trafiała do sieci, którą tworzą placówki pocztowe, wybrane stacje PKN Orlen, kioski i saloniki RUCH oraz sklepy Żabka i Freshmarket. Obecnie przesyłkę można odebrać w jednym z ponad 11,6 tys. miejsc w całej Polsce.

Załączniki

Listy_ placówka pocztowa_ (1).jpg

Listy_ placówka pocztowa_ (1).jpg

jpg 1,5 MB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.