Poczta Polska z nową strategią zarządzania transportem i flotą
Poczta Polska rozpoczęła wdrażanie nowej strategii zarządzania transportem i flotą. Jej cele to: optymalizacja wykorzystania posiadanych zasobów, redukcja kosztów ich działalności oraz poprawa elastyczności. Pierwsze pozytywne efekty już są widoczne: nastąpiła znaczna poprawa terminowości dostarczania przesyłek. Zmiany wprowadzane od początku roku w obszarze KEP (usługi kurierskie, ekspresowe i pocztowe) są elementem realizacji Planu Transformacji Poczty Polskiej.
Nowa strategia spółki na lata 2025-2027 została przygotowana przez zarząd i zakłada konkretne działania w kluczowych obszarach działalności operatora, takich jak obszar IT, e-usługi dla biznesu oraz obywateli, a także zmianę dostępnej w placówkach oferty oraz logistyki. Rozpoczynająca się zmiana w obszarze KEP jest kluczowym elementem dostosowywania się Poczty do realiów szybko rozwijającego się sektora usług.
– Twarde dane pokazują, że Poczta Polska konsekwentnie pracuje nad poprawą jakości świadczonych usług. Znacząca poprawa terminowości dostarczania przesyłek w różnych kategoriach jest dowodem na to, że możliwe jest połączenie efektywności operacyjnej z wysokim poziomem satysfakcji klienta, nawet w warunkach transformacji firmy – zapewnia Sławomir Żurawski, wiceprezes Poczty Polskiej ds. operacji i logistyki.
Optymalizacja posiadanych zasobów flotowych
Poczta Polska posiada jedne z największych w kraju zasobów logistycznych: pojazdów, sortowni, rozdzielni, placówek własnych oraz partnerskich. Opierając się na wynikach analizy obowiązującego do niedawna modelu wykorzystania floty, w nowej strategii zaproponowano zmiany, które umożliwią lepsze wykorzystanie obecnych zasobów poprzez m.in.: zoptymalizowanie doboru pojazdów, kosztów eksploatacji floty, w tym usprawnienie systemu monitorowania oraz wykorzystania outsourcingu transportu.
– Poczta Polska korzysta z około 7,5 tys. samochodów różnych typów. Ponad 5 tysięcy z nich to flota własna, a pozostałe to pojazdy naszych partnerów - podwykonawców. Mamy wszystkie rodzaje aut, dopasowanych do wszelkich zadań: od małych wykorzystywanych przez listonoszy, poprzez kurierskie busy do 3,5 tony, duże samochody do 12 ton, aż po te największej kategorii - powyżej 12 ton. W ofercie mamy też transport całopojazdowy i transport palet – mówi o skali wyzwania Tomasz Swat, dyrektor departamentu logistyki Poczty Polskiej.
Optymalizacja systemów operacyjnych
Jednocześnie Poczta Polska wprowadza szereg zmian systemowych, które mają za zadanie poprawić jej sprawność oraz efektywność operacyjną w transporcie. Do najważniejszych zmian, jakie zostaną wprowadzone w najbliższym czasie należą:
- przejście na model oparty na analizie Make or Buy, gdzie decyzje o własności floty lub outsourcingu usług transportowych będą podejmowane na podstawie analizy rzeczywistych kosztów i efektywności operacyjnej;
- wprowadzenie systemu wynagrodzeń dla kurierów, zorientowanego na efektywność oraz możliwość elastycznej współpracy B2B, co zwiększy motywację i zaangażowanie kierowców, a także pozwoli na lepsze dostosowanie do potrzeb operacyjnych;
- implementacja nowoczesnych narzędzi TMS (Transport Management System) i SMP (System Monitorowania Pojazdów) w celu optymalizacji tras, efektywnego zarządzania czasem pracy kierowców oraz pełnej kontroli kosztów paliwa.
Rozpoczęte zmiany w zakresie zarządzania flotą i transportem obejmą także przemodelowanie procesów zakupowych oraz wdrożenie zaawansowanych systemów IT wspierających zarządzanie transportem. – Wdrożenie nowej strategii zarządzania transportem pozwoli na osiągnięcie pozytywnych efektów w jakości oraz optymalizacji kosztów, przez co położy fundament pod nową jakość działalności Poczty Polskiej w obszarze KEP – podsumowuje Sławomir Żurawski.
Pierwsze efekty
Wdrożenie nowej strategii przyniosło pozytywne efekty już w styczniu 2025 r. Poczta Polska odnotowuje znaczną poprawę terminowości dostarczania przesyłek. Co ważne, dotyczy to nie tylko listów, ale też konkurencyjnego i dochodowego rynku KEP (paczek). Widać to na przykładzie flagowej i najpopularniejszej usługi Pocztex. Za jej pomocą średnio, każdego tygodnia w tym roku, klienci nadawali ponad milion paczek, a ponad 95% z nich dotarło do adresata następnego dnia po nadaniu. To oznacza utrzymanie tzw. standardu D+1, najbardziej pożądanego na rynku.
Terminowość pocztowych paczek ekonomicznych i priorytetowych wyniosła 98-99%, a terminowość listów priorytetowych (D+3) utrzymuje się na poziomie 94%.
Poczta Polska to polski operator wyznaczony. Sieć logistyczna to nie tylko 7 500 pojazdów, przejeżdżających 165 000 000 km rocznie. To także: 28 sortowni na terenie całego kraju, 18 000 punktów odbioru przesyłek, ponad 7500 placówek pocztowych i 4 000 000 przesyłek wszystkich typów dostarczanych dziennie.