Nowe formaty listów w Poczcie Polskiej Nowe formaty listów w Poczcie Polskiej

Poczta Polska z nową i prostą ofertą usług listowych

Poczta Polska zmienia ofertę usług listowych. Nowe zasady, które zaczną obowiązywać od początku kwietnia będą prostsze i czytelniejsze dla klientów. Opłata za list będzie zależeć od dwóch czynników: wielkości koperty oraz tego, czy przesyłka jest zwykła, czy priorytetowa. To pierwsza tak poważna zmiana od 1989 roku.

Poczta Polska wprowadza trzy podstawowe formaty listów: S (koperta A5), M (koperta A4) oraz L (koperta większa niż A4).  Najlżejszy list może ważyć maksymalnie pół kg, najcięższy – 2 kg. 

- Bardzo upraszczamy zasady opłat za listy. Do tej pory w cenniku było 12 pozycji, po zmianach będzie tylko sześć. Prostszy system to odpowiedź na oczekiwania naszych klientów. Przed wprowadzeniem zmian przeprowadziliśmy dokładne badania wśród klientów Poczty Polskiej, którzy w zdecydowanej większości uznali nowe rozwiązanie za lepsze od dotychczasowego. Nowy cennik będzie prostszy, bardziej przejrzysty i bardziej intuicyjny dla klientów. Pakując przesyłkę klienci będą wiedzieć do jakiego formatu zostanie zakwalifikowana i jak zostanie wyceniona przez Pocztę  – mówi Justyna Siwek, rzeczniczka Poczty Polskiej. 

Od kilku lat w całej Europie coraz więcej towarów jest wysyłanych za pośrednictwem poczt narodowych. Rozwój nowoczesnych technologii sprawił, że dynamicznie rozwijający się rynek e-Commerce stał się silnikiem wielu gospodarek. Podobnie dzieje się w Polsce. Obecnie już co trzecia przesyłka w Polsce zawiera jakiś towar, a nie papierowy list.  Z szacunków Poczty Polskiej wynika, że wartość rynku tradycyjnych przesyłek listowych w perspektywie 2023 r. zmniejszy się do poziomu około 3,8 mld zł, wzrośnie natomiast wartość rynku eCommerce.

- Zmiana oferty i dostosowanie jej do potrzeb rynku jest naturalnym działaniem biznesowym. Rozwiązanie uzależniające ceny od wielkości przesyłki wprowadziły już poczty w innych krajach m.in. we Włoszech, Austrii, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Nowe formaty są również odpowiedzią na zmiany, które zachodzą już na świecie, chodzi o tak zwany minipakiet dedykowany właśnie branży eCommerce – podkreśla Justyna Siwek.

Wprowadzane od początku kwietnia zmiany spowodują, że część przesyłek stanieje, ale niektóre zdrożeją. Poczta Polska obniża o ponad 20 procent cenę listu wartościowego, tj. takiej przesyłki, której zawartość jest z zadeklarowaną wartością. Z tej usługi najczęściej korzystają klienci platform aukcyjnych i sklepy internetowe. Statystyczne gospodarstwo domowe obecnie wydaje na usługi pocztowe 70,87 zł rocznie, po zmianach będzie to 79,92 zł.

- Poczta Polska, jako operator pocztowy wyznaczony do świadczenia usług powszechnych, ma obowiązek doręczania korespondencji na terenie całego kraju. Wiąże się to z koniecznością zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i dostępności do usług dla wszystkich Polaków. To z kolei oznacza, że Poczta Polska ponosi wysokie koszty utrzymania sieci placówek i logistyki, ich wzrost  poprzekłada się na wzrost cen, w przeciwnym wypadku świadczenie usług przestanie być rentowne – dodaje rzeczniczka Poczty Polskiej.

Wprowadzenie nowych formatów listów w obrocie krajowym to pierwsza tego typu zmiana od 1989 r. Ostatni raz Poczta Polska zmieniła ceny listów w 2017 r. Ceny listów zagranicznych oraz paczek nie zmieniają się.

Aktualny cennik dostępny jest na stronie  internetowej Poczty Polskiej oraz w placówkach pocztowych.

 

Załączniki

Nowe formaty listów w Poczcie Polskiej

Nowe formaty listów w Poczcie Polskiej

jpg 1,0 MB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.