Poczta Polska wyemitowała kartkę na 100-lecie portu w Gdyni
23 września Poczta Polska wprowadza kartkę pocztową z okazji jubileuszu powstania portu w Gdyni. Wydawnictwo z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej oraz datownik "100 lat portu Gdynia" powstały we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz Centralną Biblioteką Wojskową.
W części ilustracyjnej kartki przedstawiona została ilustracja z widokiem na port i miasto Gdynię z 1933 roku. Wzdłuż jej górnej krawędzi umieszczono napis: 100 LAT PORTU GDYNIA. Na znaku opłaty pocztowej widnieje współczesny widok na port i miasto.
Kartkę o wymiarach 148 mm x 105 mm wydrukowano jednostronnie, techniką offsetową, na kartonie białym, w nakładzie 5 000 sztuk, w następujących kolorach druku: żółtym, czerwonym, niebieskim i czarnym.
23 września 1922 r. Sejm Rzeczypospolitej uchwalił „Ustawę o budowie portu w Gdyni”. Rok później, 29 kwietnia, z udziałem Stanisława Wojciechowskiego, prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i premiera Władysława Sikorskiego odbyło się uroczyste otwarcie Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków. Wraz z budową tego kluczowego obiektu rozwijało się miasto – 10 lutego 1926 roku Rada Ministrów nadała prawa miejskie dwunastotysięcznej wówczas Gdyni.
W latach 30. XX w. port w Gdyni stał się konkurencyjny dla niemieckich portów leżących nad Bałtykiem i Morzem Północnym. W 1933 roku eksport transportowany przez port w Gdyni przewyższył przeładunki eksportowe portu w Wolnym Mieście Gdańsku.
- Powstanie Gdyni i jej portu możliwe było dzięki determinacji wielu ludzi, którzy słusznie dostrzegli ogromny potencjał, jakie daje otwarcie kraju na morze. Nasza kartka upamiętnia nie tylko decyzję o budowie tego kluczowego obiektu, ale stanowi także hołd dla wszystkich naszych rodaków, zaangażowanych w realizację tego ambitnego przedsięwzięcia. Przedsięwzięcia, które bez wątpienia stanowi jeden z największych sukcesów odrodzonego państwa polskiego w XX-leciu międzywojennym – podkreśla Krzysztof Falkowski, prezes Poczty Polskiej.
Powstanie portu było koniecznością, ponieważ odrodzona w 1918 roku Polska otrzymała zaledwie 72 km wybrzeża bałtyckiego, a jedyny polski port morski – Puck, okazał się niewystarczający dla tworzącej się polskiej floty wojennej. Dlatego w październiku 1920 roku polskie władze podjęły decyzję budowy Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków w Gdyni i przyznały kredyt w wysokości 40 milionów marek polskich na jego realizację. Wyboru lokalizacji portu dokonał kierownik jego budowy inż. Tadeusz Wenda.