Poczta Polska wydała znaczek z okazji Wystawy Światowej EXPO 2020 w Dubaju
W piątek, 1 października br., Poczta Polska wprowadziła do obiegu znaczek pocztowy emisji pn.: „Wystawa Światowa EXPO 2020 w Dubaju”. Data oddania waloru w ręce zainteresowanych, podobnie jak wydarzenie którego dotyczy, została przesunięta na rok 2021 z powodu pandemii COVID-19. Jednak nazwa – zgodnie z decyzją organizatorów – pozostała.
Założeniem tegorocznego EXPO jest wielowymiarowa prezentacja technologii i firm reprezentujących branże strategiczne z punktu widzenia potencjału eksportowego na rynki Bliskiego Wschodu, a tym samym realny wzrost transakcji biznesowych. Na znaczku i kopercie FDC wydanych przez Spółkę przedstawiono wizualizację polskiego pawilonu, a na datowniku okolicznościowym zaprezentowano trójkąty, nawiązujące do motywów rzeźby kinetycznej wykorzystanej na polskim stoisku. Nasz kraj znalazł się w ekskluzywnym gronie kilkudziesięciu państw, które budują własny punkt na Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju. Pawilon będzie główną areną prezentacji oraz nośnikiem informacji o Polsce.
– Polska od wielu lat jest aktywnym uczestnikiem Wystaw Światowych – największych i najbardziej prestiżowych wydarzeń tego typu na świecie. EXPO 2020 stanowi dla Polski szansę na wzmocnienie pozytywnego wizerunku na arenie międzynarodowej, prezentację rodzimej kultury oraz promocję gospodarczą. Liczę, że wprowadzany do obiegu znaczek, jako symboliczny nośnik informacji i dyplomacji, przyczyni się do promowania Rzeczypospolitej – powiedział Tomasz Zdzikot, prezes zarządu Poczty Polskiej.
To kolejne wydawnictwo filatelistyczne promujące Światową Wystawę. W 2015 roku do obiegu trafił walor dedykowany EXPO w Mediolanie, natomiast w roku 2017 Spółka oddała w ręce Klientów i filatelistów znaczek poświęcony Wystawie w Astanie.
– Bryła Pawilonu Polski na Wystawie Światowej EXPO 2020 w Dubaju tworzy otwartą, rozrastającą się ku górze, modułową konstrukcję, rozłożystego zadaszenia – rzeźby kinetycznej wyobrażającej lecące stado ptaków. Niepowtarzalna i nowoczesna architektura ma podkreślić kreatywność, jako polską cechę. Dlatego na znaczku pocztowym przedstawiamy Pawilon Polski jako dzieło artystyczne, które utrwali i wyśle w świat przekaz przewodni naszej Wystawy „Polska. Kreatywność inspirowana naturą” – podkreślił Wiesław Włodek, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej.
Przypomnijmy, że historia Światowych Wystaw (EXPO) sięga 1751 roku, kiedy to w Londynie odbyło się pierwsze tego typu wydarzenie. Jednak prawdziwie międzynarodowe przedsięwzięcie zainicjowane zostało podczas Wielkiej Wystawy z 1851 roku, która również miała miejsce w Londynie. EXPO do dziś to cykliczne wydarzenia prezentujące dorobek kulturalny, naukowy oraz techniczny krajów i narodów świata. Jest ono doskonałą okazją do współzawodnictwa we wszystkich dziedzinach produkcji. Już w roku 1889, specjalnie na paryską wystawę światową, zbudowano wieżę Eiffla, która miała zademonstrować poziom wiedzy inżynierskiej i możliwości techniczne epoki. Organizatorzy kolejnych imprez dążą do prześcignięcia poprzednich, m.in. w dziedzinie rozwiązań technicznych i architektonicznych, czy rozmachu uroczystości oficjalnych.
Projekt znaczka został zrealizowany przez Pocztę Polską w ścisłej współpracy z wnioskodawcą, Polską Agencją Inwestycji i Handlu.
O znaczku:
autor projektu: Jan Konarzewski
liczba znaczków: 1 w bloku
wartość: 8 zł
nakład: 78 000 szt.
technika druku: offset
format znaczka: 31,25 x 43 mm
format bloku: 70 x 90 mm
papier: fluorescencyjny
data wprowadzenia do obiegu: 1 października 2021 r.