Poczta Polska wspiera VI edycję programu „Spiżarnia Caritas”
Poczta Polska wsparła program pomocy żywnościowej „Spiżarnia Caritas”. Owocem współpracy z organizacją dobroczynną jest emisja znaczka pocztowego, promującego ideę przekazywania pełnowartościowej żywności wycofanej ze sprzedaży i jej dystrybucji osobom potrzebującym.
Jarosław Ochendzan, autor projektu znaczka pocztowego, nadał narodowego charakteru walorowi, wprowadzając w jego tło biało-czerwone barwy mające symbolizować ogólnopolski charakter inicjatywy organizowanej przez Caritas w Polsce. To największa charytatywna instytucja polskiego Kościoła katolickiego, prowadząca działania na całym świecie. Pierwszy plan znaczka przedstawia artykuły spożywcze ułożone w kształcie serca. Koncept grafiki podkreśla istotny wydźwięk inicjatywy, którym jest społeczna solidarność. Do obiegu wprowadzono również limitowaną kopertę Pierwszego Dnia Obiegu (FDC) z fotografią bochenka chleba, będącego znakiem pożywienia, dostatku i pomyślności oraz datownik okolicznościowy zawierający logotyp „Spiżarni Caritas”.
– Poczta, poprzez swoją działalność filatelistyczną, dysponuje możliwością promowania wartościowych akcji społecznych, także tych ukierunkowanych na pomoc ludziom ubogim i potrzebującym. Współtworzymy społeczeństwo, w którym żyjemy i pragniemy czynić je lepszym dla wszystkich. Ten cel Caritas realizuje konsekwentnie przy wsparciu tysięcy wolontariuszy i ludzi dobrej woli. Jestem dumny, że naszym najnowszym znaczkiem wspieramy szlachetną ideę, zgodną w wartościami i misją Poczty – podkreśla Wiesław Włodek, wiceprezes Poczty Polskiej.
Idea programu „Spiżarnia Caritas”
W program „Spiżarnia Caritas” są zaangażowane setki sklepów i wolontariuszy w całej Polsce. Już od sześciu lat wolontariusze tej organizacji odbierają ze sklepów, hurtowni i magazynów artykuły spożywcze o krótkim terminie ważności, ale bardzo dobrej jakości – mięso, ryby, nabiał, pieczywo, warzywa, owoce. Potem przygotowują z nich paczki żywnościowe dla potrzebujących albo przekazują produkty do jadłodajni, punktów wydawania żywności i ośrodków pomocy, gdzie zostają przygotowane posiłki.
Program Spiżarnia Caritas realizuje 47 Caritas diecezjalnych i organizacji pożytku publicznego, w których działa 1600 wolontariuszy. Nawiązano współpracę z największymi sieciami handlowymi, które w 2021 roku przekazały w sumie ponad 7 tys. ton żywności o wartości ponad 88 mln zł. Cykliczne wsparcie żywnościowe w postaci paczek i posiłków uzyskało ponad 60 tys. osób.
– Nadal około 1,6 mln Polaków żyje w skrajnym ubóstwie. Jednocześnie przeciętna 4-osobowa rodzina w Polsce wyrzuca każdego roku jedzenie o wartości ok. 2500 zł – mówi ks. dr Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska. W programie Spiżarnia Caritas staramy się łączyć troskę o potrzebujących, zarówno naszych sąsiadów, jak i osoby, których na co dzień nie dostrzegamy, z ochroną środowiska. Dzięki znaczkowi Poczty Polskiej program Spiżarnia Caritas może dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców, zachęcając do pomocy ubogim i umiarkowanych zakupów – dodaje ks. dr Marcin Iżycki.
Tegoroczny znaczek pocztowy poświęcony Caritas Polska to nie jedyna emisja filatelistyczna promująca prospołeczne inicjatywy katolickiej organizacji charytatywnej. W 2021 roku Poczta Polska upamiętniła 30-lecie organizacji, wprowadzając do obiegu okolicznościowy znaczek przygotowany przez projektanta Jacka Konarzewskiego.
O znaczku:
Autor projektu: Jarosław Ochendzan
Liczba znaczków: 1
Wartość: 0,30 zł
Nakład: 3 000 000 szt.
Technika druku: rotograwiura
Format znaczka: 31,25 x 25,5 mm
Papier: fluorescencyjny
Arkusz sprzedażny: 100 znaczków
Data wprowadzenia do obiegu: 15 marca 2023 r.