Poczta Polska: w wyniku pandemii liczba tradycyjnej korespondencji wyraźnie spadła
W marcu i kwietniu Poczta Polska odnotowała spadek tradycyjnej korespondencji. Jak wskazują pocztowi analitycy, to wynik m.in. zamknięcia instytucji w czasie pandemii oraz mniejszej liczby klientów w placówkach pocztowych.
Z danych Poczty Polskiej wynika, że w pierwszych dwóch miesiącach tego roku spadek korespondencji przesyłek listowych i reklamowych pozostawał na stałym, średnim poziomie wynoszącym około 10%. To zgodne z tendencją utrzymującą się na rynku od kilku lat. W 2019 roku średnioroczna liczba nadawanych listów zmniejszyła się o ponad 9%. Wzrost popularności nowoczesnych technologii, coraz większa powszechność internetu powoduje, że wiele firm i instytucji w Polsce i na świecie rezygnuje z tradycyjnej formy komunikacji ze swoimi klientami. Prognozy Poczty pokazywały, że takie spadki na poziomie właśnie 10% rocznie będą utrzymywać się w kolejnych latach. Jednak podczas pandemii wolumeny tradycyjnych listów nadawanych przez instytucje, firmy oraz klientów indywidualnych gwałtownie zmniejszyły się. W marcu br. było ich o 19,6% mniej niż przed rokiem, a w kwietniu ich liczba spadła aż o 44,3%, w porównaniu do kwietnia 2019.
Łączny spadek ilości tradycyjnej korespondencji w pierwszych czterech miesiącach tego roku wyniósł więc 21%, w porównaniu do analogicznego okresu roku 2019. Listy to główne, ale nie jedyne źródło przychodów Poczty Polskiej. Spółka od lat rozwija usługi kurierskie, logistyczne i finansowe, aby zrównoważyć spadki przychodów z tradycyjnej korespondencji.
W pierwszych miesiącach epidemii Poczta Polska odnotowała bardzo dynamiczny wzrost przesyłek kurierskich Pocztex. Klienci szczególnie chętnie wybierają przesyłki z dostawą przez kuriera bezpośrednio pod wskazany adres tzw. door-2-door. W porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. w tym kanale nadanych zostało blisko 50% przesyłek więcej.
Wzrosła także liczba przesyłek obsługiwanych w ramach sieci click&collect. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, Poczta Polska odnotowała prawie 50% wzrost liczby przesyłek odbieranych w sklepach Żabka, na stacjach PKN Orlen i w kioskach Ruch. Jednocześnie dynamicznie wzrasta popularność odbiorów przesyłek w Smartboxach, które dzięki atrakcyjnym lokalizacjom w wybranych placówkach pocztowych i popularnych sieciach handlowych m.in. Biedronka, przyciągają nowych klientów.
Sieć punktów Poczty Polskiej jest największą siecią tego typu w Polsce i pozwala na wybór miejsca odbioru przesyłki z ponad 12 600 punktów w ramach jednej metody dostawy.