1 1

Poczta Polska w II. edycji „Zimowej Szkoły Cyberbezpieczeństwa”

Poczta Polska, jako jedyny operator pocztowy o statusie przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym oraz jako Narodowy Operator Cyfrowy od 2021 r., wzięła udział w II. edycji „Zimowej Szkoły Cyberbezpieczeństwa” organizowanej w dniach 9-10 marca br. przez Morskie Centrum Cyberbezpieczeństwa w Gdyni.

Tematyka konferencji wiąże się z podnoszeniem świadomości w obszarze zagrożeń dla bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni oraz skutecznymi metodami przeciwdziałania ich wystąpieniu. Zimowa Szkoła Cyberbezpieczeństwa stanowi także forum wymiany dobrych praktyk i praktycznych uwag w powyższym zakresie.

Założeniem II. edycji konferencji było przekazanie doświadczeń i wiedzy eksperckiej związanej z przeciwdziałaniem cyberzagrożeniom, zarządzaniem incydentami oraz bezpieczeństwem informacji. W ramach konferencji odbył się cykl prelekcji przygotowanych przez ekspertów skierowany przede wszystkim do nauczycieli szkół ponadpodstawowych uczestniczących w programie „CYBER.MIL z Klasą”, jak również nauczycieli szkół posiadających w swojej strukturze certyfikowane klasy mundurowe.

W ramach wystąpienia dotyczącego systemowego podejścia do zapewnienia cyberbezpieczeństwa w Siłach Zbrojnych oraz wśród Operatorów Usług Kluczowych, Tomasz Zdzikot, prezes Poczty Polskiej, pełniący uprzednio funkcję wiceministra obrony narodowej odpowiedzialnego m.in. za obszar cyberbezpeiczeństwa, zwrócił uwagę przede wszystkim na kwestię rozwoju kompetencji.

- Cyberprzestrzeń to jedyna domena operacyjna w całości wykreowana i nieustannie modyfikowana przez człowieka, dlatego w każdym ekosystemie cyberbezpieczeństwa na pierwszym planie należy umieszczać człowieka – zarówno tego, który korzysta z technologii, jak i tego, który stoi na straży ich bezpieczeństwa. Z tego względu tak ważną rolę odgrywają szkolenia, stałe pogłębianie wiedzy i zwiększanie świadomości użytkowników o zagrożeniach oraz możliwych sposobach obrony, a także budowanie zasobów eksperckich zdolnych stawić czoła stale rosnącym wyzwaniom związanym z poszerzaniem się wpływu technologii cyfrowych na kolejne sfery życia – podkreślił Tomasz Zdzikot.

Podczas konferencji prezes Poczty, wskazał także na rolę Spółki w zakresie cyfryzacji i współuczestniczenia w budowie e-Państwa oraz przygotowań do realizacji e-doręczeń. Przedstawił również najpopularniejsze metody ataku na klientów Poczty z wykorzystaniem socjotechniki – m.in phishingu, a także omówił perspektywę działań Poczty w zakresie poprawy cyberbezpieczeństwa.

Poczta Polska jako wyznaczony operator pocztowy pełni istotną rolę w systemie obronnym Państwa. Spółka jest przedsiębiorcą o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, co w konsekwencji określa jej miejsce w całym Systemie Obronnym Państwa. Poczta Polska jako jedyny operator pocztowy o statusie przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym realizuje zadania w zakresie współdziałania z Wojskową Pocztą Polową oraz bierze udział w mobilizacyjnym rozwijaniu Sił Zbrojnych RP. Poczta realizuje także działania związane m.in. z  ochroną pocztowych obiektów, ważnych dla interesów państwa, tzw. obiektów infrastruktury krytycznej, przy współpracy z Policją, ABW i RCB.

Udział prezesa Poczty w Zimowej Szkole Cyberbezpieczeństwa to także następstwo porozumienia, które w ubiegłym roku zawarły ze sobą Spółka i Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni dotyczącego współpracy w zakresie doskonalenia kadr Poczty Polskiej oraz wspólnego przygotowywania i prowadzenia przedsięwzięć wpisujących się w misję i potrzeby obydwu instytucji, w tym  wspólnej organizacji szkoleń, konferencji oraz warsztatów, a także udziału w przedsięwzięciach organizowanych przez operatora i uczelnię. Celem ww. współpracy jest także wymiana doświadczeń oraz działania o charakterze konsultacyjnym i doradczym.

 „Zimowa Szkoła Cyberbezpieczeństwa” jest kontynuacją idei „Letniej Szkoły Cyberbezpieczeństwa”, która w tym roku będzie miała już swoją 6. Edycję. Obydwie formuły zostały zainicjowane przez prezesa Tomasza Zdzikota.

Współorganizatorami przedsięwzięcia było także Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni oraz Wydział Rozwoju i Cyberbezpieczeństwa Departamentu Ochrony Informacji Niejawnych Ministerstwa Obrony Narodowej.

 

Załączniki

Szkolenie-cyberbezpieczeństwo_PP_AMW

Szkolenie-cyberbezpieczeństwo_PP_AMW

jpg 1,2 MB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.