Poczta Polska: w czwartym kwartale 2014 r. Polacy wysłali o 30 proc. paczek więcej
Poczta Polska, najchętniej wybierany operator paczkowy, dostarczyła w czwartym kwartale 2014 roku o blisko 30 procent więcej paczek niż w tym samym okresie 2013 roku. Tuż przed świętami przez sortownie Poczty Polskiej przechodziło dziennie kilka milionów paczek i przesyłek z prezentami.
Polacy jeszcze nigdy nie kupowali w sieci tak dużo jak w czwartym kwartale 2014 roku. Przykładowo, w ostatnim tygodniu przed Wigilią (15-21.12) Poczta obsługiwała prawie dwa razy więcej paczek niż zwykle. Liczby te oddają sukcesywny wzrost rynku e-handlu w Polsce. Z roku na rok Polacy coraz chętniej zamieniają tradycyjny koszyk sklepowy na wirtualny. Ponad 80 proc. Polaków posiadających dostęp do sieci kupiło choć część prezentów przez internet.
– W 2015 roku spodziewamy się około 20 procentowego wzrostu rynku zakupów w sieci. Poczta na rynku dostaw towarów kupionych i sprzedanych on-line już rośnie szybciej niż rynek. Korzystamy na dynamicznie rosnącym rynku ecommerce. To także wynik naszej ekspansji sprzedażowej i pozyskiwania nowych klientów. Sprzyjają temu między innymi zmiany w sieci placówek i dłuższe godziny otwarcia – w dużych miastach do 21.00 – mówi Sławomir Żurawski, odpowiedzialny w Poczcie Polskiej za rozwój segmentu paczkowego (KEP).
Jedną z głównych barier przy zakupach online są kwestie związane z zaufaniem do powodzenia procesu zdalnego zakupu towaru.
– Zaufanie do operatora przekłada się wprost na biznes sklepów internetowych ponieważ dzięki terminowej dostawie towaru cieszą się one nieposzlakowaną opinią sprawnego organizatora dostawy – mówi Marek Lekki, członek zarządu ARC Rynek i Opinia komentując zrealizowane w grudniu 2014 badania „Proces zakupu uslug KEP".– 2/3 badanych klientów indywidualnych deklaruje pełne zaufanie do Poczty Polskiej jako dostawcy przedmiotów kupionych on-line. Dla klientów wybór Poczty Polskiej jest intuicyjny i ma charakter „naturalnego odruchu”, co świadczy o ugruntowanym zaufaniu do firmy. Mamy tutaj więc do czynienia z przeniesiem pozytywnych cech narodowego operatora pocztowego na dany sklep internetowy – komentuje Marek Lekki.
Klienci wybierający operatora logistycznego najczęściej zwracają uwagę na terminowość i ceny. Od operatora logistycznego wymagają elastycznej oferty dostarczania paczek. Doceniają także serwis paczkowy dający pełną wiedzę on-line o przesyłanym produkcie. - Sieć placówek dostępnych w każdym zakątku kraju, dostawy pod adres i pełną możliwość śledzenia paczek i informacje o doręczonej paczce poprzez e-mail lub sms – to podstawa bycia skutecznym operatorem logistycznym. Wszystkie te elementy udostępniamy zarówno kupującym jak i sklepom internetowy– mówi Sławomir Żurawski z Poczty Polskiej.
Przesyłki obsługiwane przez Pocztę Polską są odbierane przez kurierów w 14 sortowniach na terenie kraju. To przekłada się na bardzo wysoką terminowość paczek. W grudniu 2014, czyli w czasie szczytu paczkowego, wskaźnik terminowości dla przesyłek ekonomicznych wyniósł 99,38 procent. Firma inwestuje we flotę pojazdów doręczających paczki i ładunki logistyczne. Od stycznia 2013 roku Poczta wymieniła blisko 2,2 tys. pojazdów. W 2014 roku wprowadziła 600 nowych aut z trzech tysięcy jakie wymieni do końca 2015 roku.