Poczta Polska w 2014 roku podwoiła sprzedaż usług logistycznych
Odnotowany w 2014 roku, już po raz kolejny, wzrost wolumenów oraz podwojenie wartości sprzedaży usług logistycznych to rezultat efektywnego wykorzystania posiadanej sieci. Innowacyjne rozwiązania oraz nowoczesna flota Poczty Polskiej umożliwia dostarczanie palet do najodleglejszych części Polski. Firma posiada atut, którego nie ma na rynku nikt inny – największą w kraju sieć logistyczną.
Dla klientów liczy się szybkość, kompleksowa, nowoczesna i dobrej jakości obsługa oraz wspomagające usługi dodatkowe.
Drobnica coraz bardziej dynamiczna
Najtrudniejszą formą logistyki, bardziej kosztową i obarczoną większym ryzykiem niż w modelu B2B, są dostawy w modelu B2C, czyli do finalnego odbiorcy. Poczta Polska skutecznie realizuje tę formę m. in. poprzez usługę Przesyłki Paletowej. Z oferty logistycznej Poczty korzystają sklepy internetowe z różnych branż od budowlanej, elektronicznej, przez kosmetyczną, wydawniczą po drewno-papierniczą i rolno-spożywczą.
TMS - informacja w czasie rzeczywistym
Pracownicy Poczty Polskiej, od kliku tygodni, korzystają z nowoczesnego systemu zarzadzania TMS (Transport Management System). System - przekazujący informacje o przesyłkach w czasie rzeczywistym - przeznaczony jest do planowania zadań transportowych w zakresie kolekcji, dystrybucji, połączeń liniowych oraz do raportowania. Wspiera zbieranie zleceń i pomaga w sprawnym zarządzaniu przepływem przesyłek krajowych oraz usług dodatkowych, usprawnia obsługę dokumentów zwrotnych oraz kontrolę sald paletowych. Przekłada się to na wzrost jakości świadczonych usług oraz wpływa na znaczną optymalizację kosztów.
Współdziałające usługi
TMS efektywnie współdziała z narzędziem Elektroniczny Nadawca, umożliwiającym integrację systemów klienta i Poczty Polskiej oraz samodzielne generowanie dokumentów przewozowych. Wspiera też usługę Pobranie, co przekłada się na skrócenie czasu realizacji przelewu pobranej kwoty za towar na rachunek klienta.
Poczta dysponuje najszybszą w Polsce usługą pobrania za towar (COD). Maksymalna kwota pobrania wynosi 20 tys. zł, a realizacja przelewu następuje w - unikalnym na rynku polskim - terminie nieprzekraczającym trzy dni. Klienci mający rachunek w Banku Pocztowym otrzymują kwotę pobrania w ciągu 24 godzin. Innym systemem Poczty opartym na serwisie internetowym jest E-klient. Oprócz bieżącej komunikacji z systemem operacyjnym czy wydruku dokumentacji, pozwala klientowi na zarządzanie informacją o przesyłkach. Wspiera także obsługę zleceń korespondujących. Pozyskiwanie szczegółowych danych o każdym ruchu palety w sieci logistycznej umożliwia współpraca TMS z urządzeniami mobilnymi wykorzystywanymi do skanowania palet w terminalach na każdym etapie. Informację o aktualnym statusie przesyłki dostarcza system operacyjny dzięki szczegółowym opisom wprowadzanym w przypadku odchyleń w dostawie.
Logistyka kontraktowa i magazyny
Poczta Polska proponuje także swoim klientom nowoczesną usługę magazynowania w formie powierzchni magazynowych klasy A z bezpośrednim dostępem do infrastruktury sieci dystrybucyjnej. Magazyny mają znakomite lokalizacje w całej Polsce. Oferta magazynowa Poczty dotyczy wszelkich czynności wykonywanych na powierzchni magazynowej, tj. przyjęcia towaru i jego rozładunku, formowania jednostek ładunkowych, składowania i zarządzania zapasami, kompletacji zamówień, zabezpieczenia towaru, wydania, jak również okresowych inwentaryzacji. Uzupełnieniem są usługi dodatkowe typu VAS, w skład których wchodzą: etykietowanie, oznakowywanie, przepakowywanie, tworzenie zestawów promocyjnych itp.
Obecnie proponowane są rozwiązania w obszarze logistyki kontraktowej w ramach już istniejących sieci terminali Poczty Polskiej. W kolejnym etapie uruchomione zostaną dedykowane powierzchnie wspierane nowoczesnym systemem WMS.
Rozwój usługi Przesyłki Paletowej oraz szybki wzrost liczby klientów zainteresowanych stałą współpraca został doceniony przez kapitułę konkursową programu badawczego „Operator Logistyczny roku 2014”. Poczta otrzymała wyróżnienie specjalne w kategorii: dynamiczne wejście na rynek krajowych przewozów drobnicowych.