Poczta Polska udaremniła oszustwa wyłudzania pieniędzy
W ostatnich kilku tygodniach nasiliła się skala oszustw ukierunkowanych na osoby starsze metodą na tzw. „wnuczka” lub „pracownika poczty” czy „policjanta”. Mimo licznych kampanii społecznych i akcji informacyjnych osoby starsze wciąż padają ofiarami wyłudzeń znacznych sum pieniędzy. Poczta Polska oraz Policja – zwłaszcza w okresie przedświątecznym, gdy nasila się to zjawisko – podjęły jeszcze intensywniejszą współpracę. Dzięki niej w ostatnim czasie udało się udaremnić wypłatę znacznych kwot pieniędzy.
Scenariusz przestępstwa zwykle jest ten sam. Oszuści podszywający się pod pocztowca, policjanta lub wnuczka, zazwyczaj proszą o przygotowanie gotówki do odbioru z mieszkania ofiary lub wykonanie przelewu na konto bankowe, a nawet wspólne wyjście do placówki pocztowej czy oddziału banku, aby wypłacić pieniądze z konta. Ofiara, wierząc że pomaga komuś bliskiemu w potrzebie albo organom państwa, zostaje okradziona.
Dzięki wewnętrznym procedurom Poczty Polskiej oraz działaniom Policji w ostatnim czasie udało się zapobiec kolejnym próbom wyłudzenia pieniędzy.
We wrześniu br. wpłynęła prośba Komendy Stołecznej Policji o podjęcie działań przez Pocztę Polską w celu udaremnienia wypłaty przekazu nadanego przez osobę, która padła ofiarą oszustów działających metodą na tzw. wnuczka. Oszust dokonał dwukrotnej próby wypłaty kwoty. Z uwagi na błąd w nazwisku odbiorcy przekazu nie został on wypłacony. Istniało podejrzenie podjęcia ponownej próby wypłaty przekazu. Po otrzymaniu tej informacji Poczta Polska bezzwłocznie rozesłała do podległych placówek informacji o możliwości podjęcia kolejnej próby wypłaty przekazu. Jednocześnie na podstawie wcześniejszych prób wypłaty przekazu zostały ustalone dane tej osoby. Poczta Polska dokonała blokady kwoty - kolejnej próby wypłaty nie było i dokonano zwrotu zatrzymanej kwoty do nadawcy przekazu.
Kolejna podobna sytuacja miała miejsce w październiku br. Sprawa dotyczyła wypłaty przekazu pocztowego na kwotę 25.000 zł. Pracownik Poczty Polskiej na bieżąco monitorował sprawę i przebywał w stałym kontakcie telefonicznym z funkcjonariuszami policji. Podjęto czynności umożliwiające udaremnienie wyłudzenia gotówki. Placówki pocztowe zostały poinformowane o nadaniu przez poszkodowaną osobę kolejnego przekazu na to samo nazwisko i kwotę 20.000 zł oraz możliwości podjęcia wypłaty przez oszustów. W wyniku sprawnego działania pracowników Poczty Polskiej przekaz nie został wypłacony, a kwotę zwrócono do nadawcy. Finalnie w placówce pocztowej zatrzymano sprawców przestępstwa i udaremniono kolejną próbę wyłudzenia gotówki. Pracownicy Poczty Polskiej wykazali zwiększoną czujność podczas próby wypłaty przekazu nadanego na to samo nazwisko. Zgodnie z wcześniej przekazanymi instrukcjami poprosili osobę próbującą podjąć wypłatę o cierpliwość i wezwali policję. Sprawcy zostali zatrzymani podczas dokonywania przez nich przestępstwa.
Poczta Polska na bieżąco uczula swoich pracowników, aby zwracali szczególną uwagę na nietypowe wpłaty dokonywane przez osoby starsze. Sprawcy tego typu oszustw są często zatrzymywani dzięki pomocy osób, które mają świadomość tego, że mogą zostać oszukane.
– Szczególnie w okresie przedświątecznym, kiedy zdecydowanie częściej otrzymujemy lub wysyłamy paczki czy przekazy pieniężne apelujemy o szczególną ostrożność. Prawdziwi pracownicy Poczty Polskiej nigdy nie proszą o pieniądze czy też o wrażliwe dane. Poczta Polska również nie dzwoni do swoich klientów z prośbą o przekazanie jakichkolwiek informacji czy danych. Pamiętajmy o zasadzie „ograniczonego zaufania” do nieznajomych. Niespodziewane telefony podających się za fałszywe osoby nie muszą zakończyć się wyłudzeniem pieniędzy – mówi Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, prosimy o powiadamianie policji pod nr 997 lub 112. Zwykła ostrożność może uchronić każdego przed utratą zbieranych latami oszczędności.