100. rocznica utworzenia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych _ blok.jpg 100. rocznica utworzenia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych _ blok.jpg

Poczta Polska uczciła 100. rocznicę powstania PWPW znaczkiem z Paderewskim

Z okazji 100. rocznicy utworzenia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych Poczta Polska wyemitowała okolicznościowy znaczek z wizerunkiem Ignacego Jana Paderewskiego. Rada Ministrów kierowana przez Paderewskiego powołała Państwowe Zakłady Graficzne, poprzedniczkę PWPW, 25 stycznia 1919 roku. Rocznica powstania PWPW to także okazja, by świętować blisko 100-letnią współpracę Wytwórni z Pocztą Polską.

Autorką znaczka jest Agnieszka Próchniak, a autorem rytu – Przemysław Krajewski. Znaczek okolicznościowy w bloku został wyprodukowany w nakładzie 130 tys. sztuk. Jego wartość wynosi 14,50 zł. Jest dostępny w sprzedaży od 25 stycznia br. Na znaczku oprócz portretu Paderewskiego umieszczono także wizerunek budynku Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, który został wybudowany w 1929 roku w pobliżu Starego Miasta w Warszawie.

Ignacy Jan Paderewski powiedział kiedyś, że „sprawa narodu to nie interes, z którego wycofać się należy, gdy zamiast zysków straty przynosi. Sprawa narodu to praca ciągła, praca stała, wytrwałość niezłomna, ofiarność nieprzerwana z pokolenia na pokolenie. Zaniechać jej nigdy nie wolno, a łożyć na nią, w miarę możności, zawsze się powinno”. Słowa te były aktualne zarówno 100 lat temu, jak i dziś. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych ma powody do dumy. Codziennie, niemal w każdej minucie jej produkty towarzyszą naszym rodakom – mówi Maciej Biernat, prezes Zarządu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.

Postać Ignacego Jana Paderewskiego została przedstawiona techniką stalorytu, na bloku ze znaczkiem znajduje się także element zbudowany z reliefu z pogrubioną linią w offsecie, fragmenty wydrukowane specjalną farbą OVI®, gilosz offsetowy, obraz wielotonalny o zmiennej grubości warstwy farby, efekt kątowy w stalorycie oraz tło ze specjalnego rastra. Dodatkowymi „smaczkami” znaczka są mikroteksty pozytywowe i negatywowe, wykonane ze zmienną wysokością liter w offsecie, a także w stalorycie. Te jednak ujawniają się dopiero pod lupą. Każdy blok zawiera także numerację typograficzną.

Ta emisja ma szczególne znaczenie zarówno dla Poczty Polskiej, jak i dla Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. PWPW jest jednym z naszych największych i najstarszych partnerów, a na pewno najważniejszym w obszarze filatelistyki. To właśnie Wytwórnia drukuje od lat nasze znaczki. Dlatego tak bardzo cieszy nas fakt, że znaczek tej emisji jest tak wyjątkowy. Każdy blok ma unikatowy numer, a w samym znaczku zawarte jest wiele detali drukarskich, które mogą zainteresować nie tylko filatelistów – mówi Wiesław Włodek, wiceprezes Zarządu Poczty Polskiej.

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych to jedna z najważniejszych polskich instytucji. Jej historia związana jest z odzyskiwaniem przez Polskę niepodległości. Rząd polski chciał, by produkcja banknotów oraz dokumentów wzmocniła niezależność państwa. Polityka ta miała być także istotnym elementem odbudowanej tożsamości Polski. Pierwszy banknot o nominale 100 marek polskich z wizerunkiem Tadeusza Kościuszki trafił na rynek w 1920 roku. 25 stycznia 1999 roku patronem firmy obrano Ignacego Jana Paderewskiego.

Początki współpracy Poczty Polskiej z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych sięgają 1920 roku. Wówczas Państwowe Zakłady Graficzne wyprodukowały swój pierwszy znaczek pocztowy: Orzeł na tarczy barokowej. Spośród wielu znaczków wyprodukowanych w kolejnych latach przez PWPW dla Poczty Polskiej należy wspomnieć o tych najbardziej niezwykłych: 400-lecie Poczty Polskiej (projekt: Hanna Przeździecka, ryt: Stefan Łukaszewski, data emisji – 12 grudnia 1958 r.), Ślady polskie w Europie (projektant: Kazimierz Bulik, data emisji – 16 listopada 2009 r.), Kanonizacja papieża Jana Pawła II (projektanci: Marzanna i Jacek Dąbrowscy, data emisji – 2 kwietnia 2014), Zabytkowe organy w Polsce (projektantka: Marzanna Dąbrowska, data emisji – 16 września 2017 r.)

O znaczku:
autorka projektu: Agnieszka Próchniak
autor rytu: Przemysław Krajewski
liczba znaczków: 1 w bloku
wartość: 14,50 zł
nakład: 130 000 szt.
techniki druku: offset + staloryt
format znaczka: 79 x 51 mm
format bloku: 150 x 75 mm
papier: fluorescencyjny
data wprowadzenia do obiegu: 25 stycznia 2019 r

To i inne wydawnictwa Poczty Polskiej można nabyć w placówkach Poczty Polskiej i sklepie internetowym:
www.filatelistyka.poczta-polska.pl

Załączniki

100. rocznica utworzenia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych _ znaczek

100. rocznica utworzenia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych _ znaczek

jpg 11,5 MB Pobierz
100. rocznica utworzenia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych _ blok.jpg

100. rocznica utworzenia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych _ blok.jpg

jpg 2,2 MB Pobierz
100. rocznica utworzenia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych _ koperta

100. rocznica utworzenia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych _ koperta

jpg 14,1 MB Pobierz
100. rocznica utworzenia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych _ datownik

100. rocznica utworzenia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych _ datownik

jpg 109,8 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.