DSC 0217 DSC 0217

Poczta Polska testuje technologię RFID

Wielkoskalowe testy technologii RFID na strumieniach przesyłek przemieszczanych pomiędzy trzema sortowniami mają zapewnić bezpieczne opracowywanie przesyłek. Oddanie do użytku systemu do testów zaplanowane jest na przełom maja i czerwca. Jest to pierwszy projekt naukowo-badawczy w Poczcie Polskiej współfinansowany w kwocie ponad 6 milionów zł przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

W sortowniach WER Pruszcz Gdański, WER Zabrze i WER Szczecin operator pocztowy przetestuje możliwość wprowadzenia systemu radiowej identyfikacji danych, czyli RFID.  Jego wyniki będą podstawą do podjęcia decyzji o wprowadzeniu tej technologii na szeroką skalę. Pocztowcy sprawdzą, w jakim stopniu wpłynie ona na poprawę jakości opracowywania przesyłek i terminowość ich doręczania, jak również na bezpieczeństwo obrotu pocztowego. Oczekiwania są duże, a stawką jest znaczące usprawnienie najważniejszych procesów logistycznych Poczty Polskiej oraz bezpieczeństwo i zapewnienie jakości transportu oraz doręczania przesyłek.

- Podstawą funkcjonowania sprawnego systemu logistycznego jest przede wszystkim bieżąca i szybka informacja o przebiegu całego procesu. Jest to szczególnie ważne w przypadku realizacji usług pocztowych w tak rozległej sieci logistycznej, jaką posiada Poczta Polska. W przypadku przesyłek rejestrowanych (np. listy polecone, paczki) korzystamy z monitoringu, a dane pozyskujemy dzięki skanowaniu kodów kreskowych, umieszczonych na przesyłkach i ładunkach – mówi Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej.

Jest to pierwszy projekt naukowo-badawczy w Poczcie Polskiej współfinansowany, w kwocie ponad 6 milionów zł, przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju”. Poczta Polska zgodnie ze swą strategią zajmuje się sprawnym doręczaniem przesyłek kurierskich (KEP). Prowadzi projekty badawczo-rozwojowe, mające na celu usprawnienie realizacji procesów dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii.

Jak RFID wykorzystywane jest w Poczcie Polskiej?

Bezstykowa, pasywna identyfikacja radiowa (RFID) może zastąpić aktualnie stosowaną w Poczcie rejestrację zdarzeń za pomocą skanerów kodów dwuwymiarowych. To nowocześniejsze rozwiązanie pozwoli na generowanie informacji zarządczej identyfikującej przesyłki w czasie rzeczywistym, szybsze opracowywanie przesyłek, zapewnienie bezpieczeństwa i odpowiednich wskaźników jakościowych, rozwój i wprowadzanie nowych usług.

Przyspieszenie procesów znajdzie przełożenie na satysfakcję obsługiwanych za jej pomocą klientów. Nowoczesne firmy logistyczne muszą nieustannie szukać rozwiązań, które pozwolą spełniać nieustannie wzrastające – na tak dynamicznym rynku – oczekiwania klientów.

Technologia RFID jest bardzo uniwersalna, znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach życia, między innymi w procesach przemysłowych, produkcji, logistyce, zapewnianiu bezpieczeństwa, magazynowaniu, kontroli dostępu czy w handlu. Są sklepy, w których ta technologia gwarantuje bezdotykowe rejestrowanie towarów w kasie. Wystarczy włożyć zakupy do odpowiedniego kosza przy kasie, a umieszczone na produktach tagi automatycznie rejestrują zakupy w systemie, a klient dokonuje tylko płatności. 

Dzięki zastosowaniu RFID przesyłkę będzie można śledzić na każdym etapie jej podróży, na bieżąco reagując na zakłócenia w łańcuchu logistycznym, by jeszcze lepiej spełniał on swoje zadania, a klient sprawniej otrzymywał przesyłki. To kolejne zadanie realizowane w ramach strategii Poczty Polskiej na lata 2021-2023. Testowane rozwiązania RFID prowadzą do uproszczenia procesu opracowywania przesyłek, z którego wyeliminowany zostanie czynnik ludzki. W przypadku udanych testów i wprowadzenia technologii RFID w skali całej firmy pracownicy nie będą musieli skanować przesyłek ręcznie. Wady i zalety tego systemu Poczta sprawdzi w cyklu testów planowanych w ciągu roku.

Załączniki

Sortownia PP

Sortownia PP

jpg 1,8 MB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.