Grafika na biuro prasowe (54) Grafika na biuro prasowe (54)

Poczta Polska świętuje Dzień Filatelisty

6 stycznia to wyjątkowa data dla kolekcjonerów i miłośników znaczków pocztowych. Tego dnia obchodzony jest bowiem Dzień Filatelisty powstały na pamiątkę założenia Klubu Filatelistów w 1893 roku.

Wydawnictwa filatelistyczne to część historii opowiadającej o wyjątkowej kulturze polskiego narodu. W nietuzinkowy sposób wpisują się w misję Poczty Polskiej, która poprzez swoją szeroką działalność honoruje najważniejsze wydarzenia, rocznice czy wyjątkowe postacie. Poczta Polska uczy i stara się wzmacniać poczucie tożsamości narodowej, a widać to najlepiej w zestawieniu wszystkich walorów wydanych w ubiegłym roku, do których należą m.in. emisje „160. rocznica Powstania Styczniowego”, „Złamanie szyfru Enigmy”, „550. rocznica urodzin Mikołaja Kopernika” czy „Rok Jana Matejki”

Projekty wydawnictw filatelistycznych często dedykowane są ważnym społecznym tematom i ogólnopolskim kampaniom np. emisja „Spiżarnia Caritas” poświęcona była ogólnopolskiemu programowi polegającemu na odbieraniu pełnowartościowych produktów żywnościowych wycofanych ze sprzedaży i dystrybucji ich wśród najbardziej potrzebujących. Walory znacząco przyczyniają się również do promocji Polski, jej dorobku kulturowego oraz historii na całym świecie. W 2023 roku ukazały się emisje „Piękno Polski” oraz „Polska Zobacz Więcej”, które prezentują najciekawsze atrakcje turystyczne wybranych regionów naszego kraju. Znaczki i kartki nie tylko pełnią rolę edukacyjną, lecz także pobudzają do refleksji, a niekiedy wywołują wzruszenie, przypominając o najwybitniejszych postaciach polskich i najważniejszych wydarzeniach w historii kraju.

Kto może wymyślić temat emisji?

Pomysł na temat znaczka może zgłosić każdy, tylko należy to zrobić z dwuletnim wyprzedzeniem. Następnie Poczta Polska rozpatruje i rekomenduje ministrowi właściwemu do spraw łączności propozycje tematów do planu emisji na dany rok. Minister określa plan emisji znaczków pocztowych na dany rok do dnia 31 marca roku poprzedzającego. Temat na znaczek musi spełniać jednak pewne kryteria. W doborze tematów, zgodnie z założeniami polityki emisyjnej, Poczta Polska stara się uwzględniać tematy kulturowe, społeczne, historyczne, religijne, sportowe, jubileuszowe, a także przybliżać wybitne dla naszego kraju postaci, przez co jej roczny plan wydawniczy jest zróżnicowany i ciekawy dla każdego odbiorcy.

Sprawdzona metoda kolekcjonowania

Abonament filatelistyczny, wśród wielu metod kolekcjonowania, stanowi najłatwiejszą i najbardziej dostępną formę zbierania m.in. znaczków pocztowych. Usługa umożliwia otrzymywanie regularnych dostaw walorów filatelistycznych wprowadzanych do obiegu w ciągu roku kalendarzowego.

W ramach abonamentu filatelistycznego zamawiający ma pewność otrzymania kompletu walorów, takich jak znaczki pocztowe (z wyłączeniem wydań specjalnych), kartki pocztowe i koperty z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej, koperty pierwszego dnia obiegu (tzw. koperty FDC) oraz odbitki datowników okolicznościowych.

Plan emisji na 2024 rok obejmuje m. in. unikalne kontynuacje serii, m.in. „Ptaki polskich parków”, „Polskie transatlantyki”, „Polska Zobacz Więcej” czy cieszące się dużym zainteresowaniem „Gwiazdy polskiej muzyki”. Uwzględniono w nim również wydawnictwa poświęcone wydarzeniom historycznym, tj. „230. rocznica Insurekcji Kościuszkowskiej” i „80. rocznica Powstania Warszawskiego”. W planach wydawniczych nie brakuje również kolekcjonerskich preferencji filatelistów, do których należą wydania wzbogacające zbiory np. nowodruki czy czarnodruki.

Kryptoznaczek cyfrową rewolucją filatelistyczną

Wśród wszystkich zeszłorocznych wydawnictw na wyróżnienie zasługują Kryptoznaczki z serii „Polska w kosmosie” nawiązujące do misji w ramach projektów międzynarodowych, w których wkład mieli polscy naukowcy. Ich wydanie to historyczny moment dla Poczty Polskiej, której wielowiekowa tradycja filatelistyczna ma dziś swoją kontynuację w nowych technologiach.

Emisję „Polska w kosmosie” wyróżniał dodatkowy znaczek, dostępny wyłącznie w formie tokena NFT, który został stworzony, po raz pierwszy w historii, dzięki zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji. Innowacyjne wykorzystanie AI w procesie projektowania cyfrowego znaczka wywołało duże zainteresowanie wśród pasjonatów filatelistyki.

Kontynuacją cyfrowego projektu Poczty Polskiej było wydanie specjalne Kryptoznaczka emisji „Odsiecz Wiedeńska” obejmujące Kryptoznaczek, Kryptokopertę i Kryptofolder. Są to wydawnictwa zawierające tradycyjne znaki opłaty pocztowej wraz z dołączonymi tokenami NFT. Cała kolekcja „Odsiecz Wiedeńska” sprzedała się w ciągu pierwszych minut od uruchomienia sprzedaży. 

W maju 2023 roku Spółka, we współpracy z Polskim Radiem, wprowadziła na rynek unikalne Kryptopocztówki. Graficzną oprawę uzupełniają fragmenty patriotycznych utworów polskich kompozytorów i pianistów. Muzyczne kartki NFT były pierwszymi tego typu wydawnictwami na świecie dostępnymi w limitowanej liczbie 4 tysięcy egzemplarzy. 

Już w pierwszym kwartale br. w sprzedaży pojawią się kolejne Kryptoznaczki. Tym razem będą to emisje „350. rocznica bitwy pod Chocimiem” oraz „W przestworzach”.

 

Załączniki

KryptoZnaczek 50fps 10Mbps Long

KryptoZnaczek 50fps 10Mbps Long

mp4 247,0 MB

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.