Poczta Polska stawia na cyberbezpieczeństwo
Poczta Polska zawarła umowę z ComCERT SA (grupa Asseco), głównym dostawcą usług cyberbezpieczeństwa. Priorytetem jest bezpieczeństwo świadczonych usług i zadowolenie klientów.
Wraz z rozwojem i udoskonalaniem nowych technologii oraz systemów bezpieczeństwa, wzrasta liczba nie tylko przypadków, ale również technik stosowanych przez cyberprzestępców. Od maja 2021 roku Poczta zarejestrowała prawie 500 zgłoszeń dotyczących podejrzanych wiadomości e-mail, wiadomości sms i komunikatów podszywających się pod Operatora Pocztowego. Cyberprzestępcy wysłali także ponad 300 fałszywych wiadomości e-mail do pracowników Poczty Polskiej. Stosowano w nich metodę zastraszenia, która polegała na wysyłce informacji o rzekomo zainfekowanym i zhakowanym laptopie/komputerze/urządzeniu z groźbą udostepnienia wrażliwych danych w przypadku nieotrzymania płatności od adresata wiadomości, były próby wyłudzenia dopłat do przesyłek przez podszywanie się pod Pocztę.
Działania cyberprzestępców w sieci grożą stratami biznesowymi nawet największym graczom na rynku. Ataki wymierzone są zarówno w klientów, jak i pracowników Poczty. Operator pocztowy musi spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa świadczonych usług, bo ma to ogromne znaczenie społeczne i biznesowe. Dlatego Poczta zdecydowała się wzmocnić swój zespół cyberbezpieczeństwa i zainwestować w technologie chroniące systemy informatyczne.
– Jesteśmy jedną z większych firm w Polsce, zatrudniamy ponad 70 tys. pracowników, mamy ponad 7,6 tys. placówek, 40 tysięcy urządzeń stacjonarnych, 20 tys. tabletów. Nasze systemy teleinformatyczne, które wspierają naszą pracę, są niezwykle rozległe i mogą prowokować do cyberataków. Świadomość zagrożenia wpływa na konieczność podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w ramach całej organizacji. W ramach prowadzonych działań dbamy także, by proces doręczania przesyłek miał w całym łańcuchu doręczenia korespondencji (tradycyjnej i cyfrowej) zagwarantowaną: integralność, poufność i niezaprzeczalność. Poczta w wyniku kooperacji z ComCERT S.A. zaktualizuje reguły i zrealizuje testy potwierdzające ich działanie – mówi Tomasz Zdzikot, prezes zarządu Poczty Polskiej SA.
Poczta nawiązała współpracę z głównym dostawcą usług cyberbezpieczeństwa ComCERT SA (grupa Asseco). Kontrakt Poczty Polskiej z ComCERT SA obejmuje usługi z zakresu wsparcia centrum operacji bezpieczeństwa (SOC), szkoleń oraz usług zaawansowanych, w ramach których ComCERT SA będzie prowadzić testy bezpieczeństwa infrastruktury Poczty.
ComCERT SA jest polską firmą działającą na rynku od 2011 roku, rozpoznawalną szczególnie w obszarze usług typu CERT (Computer Emergency Response Team) na rynku przedsiębiorstw i instytucji, niezwiązaną z żadnym operatorem telekomunikacyjnym. Specjalizuje się w identyfikowaniu zagrożeń i incydentów w cyberprzestrzeni, tworzeniu i podnoszeniu kompetencji zespołów reagujących (CERT, SOC) oraz wsparciu klientów w sytuacjach zagrożenia lub naruszenia ich bezpieczeństwa.
– Znajdujemy się w szczególnym momencie transformacji cyfrowej Poczty Polskiej, która realizuje strategiczne projekty cyfrowe o społecznym zasięgu. Nasz klient ma konkretną wizję nie tylko swoich usług cyfrowych, ale także cyberbezpieczeństwa. Możliwość współpracy w takim środowisku stanowi dla nas zarówno wyróżnienie, jak i zobowiązanie do świadczenia profesjonalnych usług na najwyższym poziomie – komentuje Krzysztof Dyki, prezes ComCERT SA.
Cyfryzacja jest strategicznym kierunkiem rozwoju Poczty, która od kilku lat przechodzi transformację biznesową w związku z postępem technologii teleinformatycznych oraz zmianą preferencji konsumentów. Poczta Polska konsekwentnie buduje oraz poszerza swoje kompetencje. Już teraz świadczy szereg usług cyfrowych, a ze względu na skalę firmy, posiadane systemy są jednymi z największych w Polsce.