Poczta Polska rozwija usługi logistyczne
Poczta Polska notuje systematyczny rozwój w zakresie obsługi logistycznej realizowanej na rzecz klientów korzystających z krajowych i międzynarodowych przesyłek paletowych. W odniesieniu do pierwszego kwartału ubiegłego roku, wolumen przesyłek krajowych zwiększył się o 17%, a międzynarodowych o 18%. Rozwój usług logistycznych, to jeden z trzech kierunków strategicznych Poczty, obok usług kurierskich i cyfrowych.
Usługi paletowe, oferowane przez Spółkę, zapewniają dostawy na terenie Polski i Europy, dostarczanie towarów do klientów z rozproszoną infrastrukturą oraz dostawy do magazynów centralnych, sieci handlowych i detalicznych. Zgodnie ze Strategią Poczty na lata 2021-2023 usługa Przesyłki Paletowej jest intensywnie rozwijana, a Spółka zanotowała kilkunastoprocentowy wzrost liczby obsługiwanych palet w pierwszym kwartale tego roku w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego - zarówno w obszarze usług krajowych, jak i międzynarodowych. Wśród klientów są międzynarodowe koncerny, polskie spółki należące do Skarbu Państwa oraz rodzinne biznesy.
- Jesteśmy firmą logistyczną, stąd najważniejszymi wyzwaniami które stawia przed nami strategia są zmiany w tym obszarze, a więc: wielkie projekty infrastrukturalne i kilkadziesiąt innych zadań związanych z automatyzacją oraz usprawnianiem naszych procesów. Inwestycje są niezbędne, aby stale rozwijać usługi logistyczne i obsługiwać coraz większą liczbę klientów wysyłających przesyłki paletowe. Poczta jest zaufanym partnerem, nawet w czasach epidemii, co udowodniliśmy zapewniając obsługę logistyczną niezbędnych środków ochrony na rzecz instytucji walczących z koronawirusem - mówi Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej.
Obsługa logistyczna w zakresie przesyłek paletowych jest realizowana w 16 magazynach, rozlokowanych na terenie całego kraju - w tym w 3 węzłach tranzytowych dedykowanych wyłącznie tej usłudze i znajdujących się w Poznaniu, Grodzisku Mazowieckim i Czeladzi. Kompleksy magazynowe mają powierzchnie od 4 000 do 9 000 m2. W związku ze wzrostem zainteresowania usługą paletową – Spółka planuje uruchomienie kolejnych 3 hal.
Poczta Polska od początku wystąpienia zagrożenia wirusem SARS-Cov-19 wspomaga Ministerstwo Zdrowia w realizacji dystrybucji środków ochrony. Realizuje szereg zadań, m.in. w zakresie magazynowania, konfekcjonowania, transportu paletowego oraz usług paczkowych. Wykonuje dostawy do: szpitali (w tym szpitali tymczasowych), magazynów wojewodów, placówek POZ, Domów Pomocy Społecznej, stacji krwiodawstwa, jednostek straży pożarnej, policji czy Wojska Polskiego oraz aptek. Poczta Polska dostarczała również środki dezynfekujące dla szkół i przedszkoli. W ramach wdrożonego przez Ministerstwo Zdrowia programu Domowa Opieka Medyczna Spółka dostarcza pulsoksymetry do zdalnego monitoringu parametrów osób zarażonych COVID-19.
Dotychczas, w ramach współpracy z Ministerstwem Zdrowia i Rządową Agencją Rezerw Strategicznych (wcześniej: Agencją Rezerw Materiałowych), Poczta Polska doręczyła ponad 81 tys. przesyłek paletowych ze sprzętem medycznym oraz środkami ochrony osobistej. Tylko w tym roku Spółka obsłużyła ok. 3 tys. zleceń na łączną ilość prawie 27 tys. przesyłek paletowych.
Przesyłka Paletowa jest usługą rozwijaną w Poczty Polskiej od ponad 10 lat. Rozszerzenie możliwości transportu na inne kraje Europy nastąpiło 2,5 roku temu (listopad 2018 r). Obecnie klienci Poczty mogą wysyłać palety do kilkunastu krajów na terenie Europy.
Poczta Polska dysponuje siecią ok. 7,6 tys. placówek pocztowych i użytkuje ok. 5 tys. różnego typu samochodów dostawczych (w tym auta elektryczne).