Poczta Polska rozwija sprzedaż książek w placówkach
Sprzedaż książek w placówkach pocztowych w ubiegłym roku przyniosła firmie 115 milionów złotych przychodu. Zgodnie z nową strategią rozwoju, Poczta ma zamiar dołączyć do grona wiodących w kraju dystrybutorów wydawnictw książkowych.
Od początku marca, edycja specjalna książki Lecha Kowalskiego „Korpus Bezpieczeństwa Wewnętrznego a Żołnierze Wyklęci” Wydawnictwa Zysk i Sp-ka jest dostępna w placówkach Poczty Polskiej i prezentowana w specjalnie przygotowanych ekspozytorach, rozmieszczonych łącznie w liczbie 5 tys. sztuk w 2,5 tys. lokalizacji. W kwietniu do sprzedaży trafi również nagrodzona w konkursie im. Janusza Kurtyki praca Tadeusza Wolszy „To, co widziałem przekracza swą grozą najśmielsze fantazje. Wojenne i powojenne losy Polaków wizytujących Katyń w 1943 roku.”
Poczta Polska od marca 2017 roku współpracuje w ramach umowy komisowej na sprzedaż książek z firmą Garmond Press. Jerzy Szmid, prezes firmy Garmond Press poinformował wówczas o nagrodzie specjalnej, którą ustanowił Zarząd Poczty Polskiej przy współpracy z firmą Garmond Press i wydawnictwem Zysk i Sp-ka. Jest nią właśnie specjalna promocja sprzedaży nagrodzonych w konkursie tytułów w wybranych placówkach pocztowych z książek nominowanych do nagrody głównej Fundacji.
– Nasi klienci przyzwyczajają się, że działalność Poczty Polskiej nie ogranicza się wyłącznie do obsługi przesyłek. Sprzedaż wydawnictw książkowych ma duże znaczenie, szczególnie na wsiach i w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do różnorodnej literatury jest ograniczony. Dzięki sprzedaży książek w placówkach spełniamy naszą misję, polegającą na docieraniu z kulturą do każdego zakątka kraju – mówi Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej.
Według danych zebranych przez Bibliotekę Analiz, w 2017 r. rynek książki zmniejszył się o 2,1 %. Spadająca sprzedaż wpływa na strukturę dystrybucji i zamykanie tradycyjnych księgarni. Dlatego Poczta Polska, która posiada ponad 7 500 placówek, filii i agencji pocztowych, uzupełnia luki w ofercie wydawniczej i księgarskiej w wielu miejscowościach. W ofercie Poczty znajdują się książki dotyczące historii Polski, a także biograficzne, beletrystka, serie dla dzieci i poradniki.
Poczta Polska sukcesywnie porządkuje swoją ofertę handlową i stawia na rozwój sprzedaży książek i prasy. W 2017 roku sprzedaż książek stanowiła 30% przychodów z działalności handlowej. W placówkach pocztowych klienci mogą kupić także pełną paletę towarów pocztowych, takich jak koperty, opakowania kartonowe, zestawy opakowaniowe, taśmy, kartki pocztowe, widokówki i karnety okolicznościowe. Ofertę handlową uzupełniają artykuły papiernicze, gry planszowe, zabawki oraz upominki i produkty sezonowe.