Poczta Polska rozpoczyna testy ekologicznego ciągnika siodłowego IVECO Stralis Natural Power o mocy 460 KM zasilanego gazem ziemnym
Rozpoczęte testy mają na celu sprawdzenie nowej technologii w codziennej logistyce realizowanej przez największego w Polsce operatora pocztowego.
Spółka IVECO Poland przekazała do testów Poczcie Polskiej ciągnik siodłowy Stralis Natural Power o mocy 460 KM wyposażony w najnowocześniejszy układ napędowy wykorzystujący jako paliwo gaz ziemny przechowywany w zbiornikach kriogenicznych w postaci płynnej (Liquid Natural Gas – LNG).
Przekazany pojazd IVECO Stralis NP wyposażony jest w dwa zbiorniki LNG o łącznej pojemności 1080 litrów (390 kg). Oferuje on rozwiązanie technologiczne doskonale sprawdzające się w usługach liniowych oraz transporcie dalekobieżnym. Moc 460 KM i zasięg do 1600 km zapewni nie tylko doskonałe osiągi, ale również oszczędność paliwa i obniżenie całkowitego kosztu posiadania pojazdu (TCO). Ponadto ciągnik posiada nowoczesną skrzynię biegów HI-TRONIX, systemy wspomagające HI-CRUISE oraz retarder. Pojazd posiada kabinę AS dedykowaną do transportu dalekobieżnego, wyposażoną w duże lodówki o pojemności 50l i komfortowe fotele. Dobra widoczność zapewniają reflektory xenonowe.
Prowadzone testy ciągnika IVECO zasilanego skroplonym gazem ziemnym, to kolejne działanie Poczty Polskiej związane z elektromobilnością i paliwami alternatywnymi, które ma sprawdzić możliwość użytkowania pojazdów nisko i bezemisyjnych w codziennej eksploatacji we flocie narodowego operatora pocztowego. Testowany pojazd IVECO będzie poruszał się m.in. na trasie Warszawa - Ostrołęka, Warszawa – Ciechanów oraz Warszawa – Łódź, dostarczając przesyłki, głównie listy i paczki.
– Poczta Polska to jedna z największych spółek logistycznych w kraju. Każdego dnia pocztowcy pokonują setki kilometrów. Chcemy, by nasi pracownicy użytkowali pojazdy posiadające nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie, które są przyjazne środowisku naturalnemu, są również tańsze w eksploatacji od tradycyjnych pojazdów oraz ograniczają poziom hałasu. Od ponad roku przeprowadzamy największe w Polsce testy aut elektrycznych po to, by dowiedzieć się, jakie pojazdy najlepiej sprawdzą się w naszej pracy – mówi Jerzy Garycki, dyrektor zarządzający Pionem Operacji Logistycznych Poczty Polskiej.
Zgodnie ze strategią Poczta Polska stawia na rozwój usług logistycznych. Rocznie spółka obsługuje ponad 1,8 miliarda przesyłek pocztowych i ponad 1 mln przesyłek paletowych, a prognozy pokazują, że w kolejnych latach ilości te będą rosły. W pocztowej flocie jeździ ponad 160 ciągników siodłowych zasilanych olejem napędowym, dla którego doskonałą alternatywą jest skroplony gaz ziemny. Ciągnik siodłowy zasilany gazem LNG posiada najważniejsze parametry (moc, moment obrotowy silnika) identyczne, jak pojazd z silnikiem Diesla, a przy tym jest bardziej ekologiczny, cichszy i tańszy w eksploatacji.
Poczta przygotowując się do wejścia w tzw. „Strefy Czystego Transportu”, podobnie jak inne firmy logistyczne, z odpowiednim wyprzedzeniem analizuje rynek pojazdów zarówno elektrycznych jak i na paliwa alternatywne, aby zdobyć doświadczenia i jak najlepiej przygotować się do wymiany floty. Poczta Polska od ponad roku przeprowadza największe w Polsce testy aut zasilanych paliwami alternatywnymi. W ubiegłym roku testowano pojazdy elektryczne do 3,5 t o ładowności do 800 kg. Jesienią do pocztowej floty dołączy kilkadziesiąt aut tego typu. W tym roku przetestowano elektryczne dostawczaki kilku marek o ładowności pow. 800 kg. W tym roku rozpoczęto też testy ciągników siodłowych zasilanych LNG.
Ciągnik Stralis NP460: najbardziej zaawansowany pojazd gazowy na świecie
Stralis NP dostępny zarówno ze zbiornikami gazu skroplonego (LNG), jak i sprężonego (CNG) oferuje najnowszy jednopaliwowy silnik gazowy Cursor 13, cechujący się najlepszą efektywnością paliwową. Nowoczesne technologie wspomagające kierowcę, takie jak: system sterowania układem napędowym wykorzystujący topografię terenu HI-Cruise i system wspomagania techniki jazdy kierowcy (Driver Style Evaluation, DSE) dają komfort prowadzenia i wspierają w uzyskaniu wysokiej ekonomiczności paliwowej. Stralis NP 460 jest pierwszym samochodem ciężarowym zasilanym gazem ziemnym, który wyposażony został w 12 biegową zautomatyzowaną przekładnię HI-TRONIX.
W celu wsparcia kierowców oraz osób zarządzających flotą IVECO oferuje szereg usług pozwalających na analizę użytkowanej floty i zwiększanie umiejętności ekonomicznego prowadzenia pojazdu.
Do programu TCO2 Live należą:
- Smart Report – cotygodniowy raport zawierający kluczowe wskaźniki dotyczące zużycia paliwa, parametrów jazdy i stylu prowadzenia pojazdu przez kierowców.
- Konsultacje Paliwowe – wsparcie konsultanta paliwowego IVECO, monitorującego kluczowe wskaźniki pojazdu i opracowującego plan działania w celu zwiększenia oszczędności paliwa.
- AKADEMIA JAZDY IVECO – doskonalenie techniki jazdy pod kątem bezpiecznej i oszczędnej eksploatacji. Uczymy, jak zmniejszyć zużycie paliwa, zwiększyć trwałość pojazdu i osiągnąć maksimum bezpieczeństwa na drodze.