Poczta Polska przestrzega przed oszustami

Poczta Polska ostrzega przed nową formą oszustw polegających na wyłudzaniu pieniędzy od starszych osób. Wspólnie z policją pocztowcy apelują o rozwagę i informowanie o podejrzanych sytuacjach. Dzięki czujności pocztowców grupa złodziei trafiła w ręce lubuskiej policji.

Najnowsza metoda jest dziecinnie prosta: oszuści dzwonią do swojej ofiary dwa razy. Pierwszy podaje się za pracownika Poczty Polskiej, który informuje o przesyłce i prosi o szereg danych osobowych. Potem dzwoni drugi oszust, który przedstawia się jako funkcjonariusz Centralnego Biura Śledczego Policji. Pyta, czy przed chwilą dzwonił ktoś z Poczty i udając zatroskanego, poucza rozmówcę, że przez tak nierozważne podanie swoich danych, jego oszczędności są zagrożone. Następnie poleca, by pieniądze przelać na wskazane konto bankowe.

Policja przypomina, że prawdziwi pracownicy służb nigdy nie proszą mieszkańców o udział w prowokacji ani o pieniądze czy też o wrażliwe dane. Poczta Polska również nie dzwoni do swoich klientów z prośbą o przekazanie danych osobowych.

Oszuści w rękach lubuskiej policji

Dzięki czujności pracowników placówki pocztowej w Zielonej Górze i Babimoście (woj. lubuskie) udało się uchronić dwie starsze panie przed przelaniem oszczędności na konto oszustów. Złodziej, podający się za funkcjonariusza opowiedział zmyśloną historię o akcji policji przeciwko grupie oszustów. Przekonał kobietę, by wypłaciła z konta swoje oszczędności, a następnie przelewem ekspresowym na poczcie przekazała je na wskazane konto. 75-latka postępowała zgodnie z instrukcjami przekazywanymi przez telefon, ale jej zachowanie wzbudziło czujność pocztowców, którzy zadzwonili na policję. Pracownicy banku zdążyli zablokować przelew, który kobieta wykonała chwilę wcześniej.

 

Jak się należy zachować

Policja prosi o zachowanie ostrożności w podobnych sytuacjach:

  1. Nie należy przekazywać pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewać ich na wskazane konto bankowe czy też za pomocą tzw. „szybkiego przelewu”.
  2. Nigdy nikomu nie powinno się  przekazywać swoich danych: adresu, numeru PESEL czy danych dostępowych do kont bankowych.
  3. Nie należy działać w pośpiechu i podejmować od razu pieniądze z banku - odłóżmy termin wpłaty czy udzielenia pożyczki (najlepiej o kilka dni).
  4. Warto poradzić się rodziny, znajomych czy policjanta – nr 112.
  5. Jeśli ktoś podaje się za funkcjonariusza policji i żąda od nas pieniędzy, należy się rozłączyć, a następnie zadzwonić pod bezpłatny numer 112 i natychmiast poinformować o takiej sytuacji.
  6. O każdym podejrzanym telefonie pilnie należy poinformować POLICJĘ – nr alarmowy 112

W ramach współpracy między policjantami z woj. lubuskiego oraz Pocztą Polską powstał spot, który pokazuje jak wygląda proceder oszukiwania starszych osób. Jest on dostępny na stronie policji.

 

 

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.