Poczta Polska poprawia jakość systemu e-Doręczeń
Od 1 stycznia br. e-Doręczenia stały się obowiązkowe dla wielu instytucji publicznych (takich jak: samorządy, urzędy skarbowe czy zawody zaufania publicznego). System ma docelowo zastąpić tradycyjne papierowe awizo. Operatorem wyznaczonym do jego obsługi jest Poczta Polska świadcząca usługę zgodnie z instrukcją opublikowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji. System zyskuje coraz większą popularność. Obecnie działa już ponad pół miliona aktywnych cyfrowych skrzynek pocztowych, a tylko w styczniu liczba nadanych przesyłek przekroczyła 190 tys.
Skala tego cyfrowego projektu jest gigantyczna. Działa już ponad pół miliona aktywnych skrzynek do e-Doręczeń i nadano ponad 4 000 000 przesyłek w ramach PUH (doręczenie hybrydowe) oraz prawie 600 000 przesyłek w ramach PURDE ( doręczenie całkowicie elektroniczne).
– Wdrażanie systemów na dużą, masową skalę jest skomplikowanym procesem. Oczywiście, że chcielibyśmy uniknąć jakichkolwiek problemów, ale nie wszystko jest zależne od Poczty Polskiej. Choćby wybór firm informatycznych, które integrują samorządy czy urzędy z systemem e-doręczeń. Zgłaszane przez użytkowników, również za pośrednictwem mediów, problemy związane z obsługą e-skrzynek, dotyczą według aktualnych na dzisiaj danych ok. 30 podmiotów i Poczta Polska na bieżąco je rozwiązuje – mówi Joanna Trzaska-Wieczorek, rzeczniczka prasowa Poczty Polskiej.
Według danych Poczty Polskiej, w styczniu br., liczba nadanych PURDE (doręczenie całkowicie elektroniczne) wyniosła 191 tys., z czego odrzuconych zostało jedynie ok. 0,5%. W przypadku PUH (doręczenie hybrydowe) odsetek odrzuconych to nieco ponad 1%. Skala występujących problemów jest zatem bardzo ograniczona. Te występujące są rozwiązywane na bieżąco lub zostaną naprawione w najbliższych dniach.
Poczta Polska już teraz o wiele szybciej powiadamia nadawców na jakim etapie znajduje się elektroniczna przesyłka. Jednym z problemów, który zidentyfikowali eksperci Poczty Polskiej są nieustanne, elektroniczne zapytania dotyczące statusu e-przesyłki. Zapytania te generowane są przez podmioty nadające lub odbierające elektroniczną korespondencję. Takie działanie powoduje ponadnormatywne i nieuzasadnione obciążenie systemu. Informacje te przekazano Ministerstwu Cyfryzacji i Centralnemu Ośrodkowi Informatyki.
Proces wdrażania systemu e-Doręczeń przygotowało i nadzoruje Ministerstwo Cyfryzacji. Resort poinformował, że w najbliższym czasie planowane są dodatkowe spotkania z udziałem wszystkich interesariuszy, aby usprawnić procesy związane z funkcjonowaniem e-Doręczeń. Eksperci z Poczty Polskiej zadeklarowali gotowość wsparcia Ministerstwa Cyfryzacji oraz udziału w procesie komunikacji z podmiotami, które sygnalizują problemy z wdrożeniem systemu.