Poczta Polska: ponad 1 mld zł należności jako wpływy do budżetu państwa

Poczta Polska zatrudnia swoich pracowników na umowach o pracę i pod tym względem jest wyjątkiem na krajowym rynku pocztowym. Oznacza to, że Spółka odprowadza rocznie około 895 mln zł należności związanych tylko z samym zatrudnieniem.

Łączne płatności Poczty Polskiej wnoszone do budżetu państwa przekraczają miliard złotych i są już dziś wyższe niż łączne efekty kontraktów realizowanych przez Spółkę na rzecz instytucji publicznych. Poczta Polska, która płaci podatki w Polsce jest ważnym elementem budującym bezpieczne i przejrzyste relacje na linii państwo – firma.

Polski rynek pocztowy najbardziej liberalny w Europie

Polski rynek pocztowy został uwolniony 1 stycznia 2013 rok i jest obecnie jednym z najbardziej zliberalizowanych rynków w Europie. Działa na nim wyłącznie na podstawie wpisu do rejestru 302 operatorów pocztowych, a Polska jako pierwsza w Europie organizuje konkurs na operatora wyznaczonego. Konkurs na operatora wyznaczonego będzie miał duże znaczenie, nie tylko ze względu na to, że określi kształt rynku pocztowego na najbliższą dekadę. Przede wszystkim wpłynie na standard infrastruktury i usług pocztowych dla obywatela i rozstrzygnie czy będą one podlegały logice minimalizacji za wszelką cenę kosztów czy też zapewnienia dobrych, dostępnych dla wszystkich usług publicznych.

VAT dla operatora wyznaczonego a nie dla konkretnej firmy

Ustawa o podatku od towarów i usług określa, że zwolnienie z podatku VAT obejmuje usługi powszechne świadczone przez operatora wyznaczonego m.on. 5 razy w tygodniu i po przystępnych cenach. Zwolnienie z podatku VAT usług powszechnych jest korzyścią dla klientów, którzy dzięki temu płacą mniej za wysłanie listów i paczek. Natomiast dla operatora wyznaczonego zwolnienie to stanowi obciążenie kosztowe, ponieważ naliczanego podatku VAT operator nie może odliczyć, a więc koszy jego są o wielkość tego podatku wyższe.

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.