Poczta Polska operatorem wyznaczonym na kolejne 10 lat
Poczta Polska przez kolejne 10 lat będzie dostarczała bezpieczne usługi pocztowe dla wszystkich Polaków, pełniąc funkcję operatora wyznaczonego – Spółka wygrała konkurs organizowany przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Oferta Poczty Polskiej uzyskała 210 na 220 możliwych punktów.
Operator wyznaczony to rozwiązanie wprowadzone przez dyrektywy pocztowe Parlamentu Europejskiego i Rady, aby państwo mogło wywiązać się ze swojego obowiązku wobec obywateli w zakresie dostępności do powszechnych usług pocztowych. Rozwiązanie to ma pogodzić liberalizację rynku pocztowego z dostępnością dla obywateli podstawowych usług o dobrym standardzie, świadczonych po przystępnej cenie na terenie całego kraju i za granicą.
– Taki wynik konkursu jest potwierdzeniem, że Poczta Polska jest dziś jedynym podmiotem, który w sposób skuteczny i bezpieczny może świadczyć usługi pocztowe na tych samych warunkach na terenie całego kraju. To sukces wszystkich Pocztowców, którzy skutecznie realizują nową strategią Spółki i którzy uwierzyli w możliwość przeprowadzenia skutecznych zmian. Dzięki temu Poczta Polska jest dziś silną i nowoczesna firmą – podkreśla Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej. – Nasza sieć placówek i solidni pracownicy, którzy zatrudniani są na umowach o pracę to gwarancja jakości i niezawodności. Jesteśmy dumni, że przez kolejną dekadę będziemy pełnić tę zaszczytną funkcję – dodaje Jerzy Jóźkowiak.
W świetle przepisów operator wyznaczony powinien posiadać sieć placówek i centrów rozdzielczych, które umożliwią ciągłe świadczenie usług pocztowych, czyli w praktyce - dostarczanie i odbieranie korespondencji co najmniej pięć dni w tygodniu. Do usług powszechnych zalicza się doręczanie listów do 2 kg, paczek do 10 kg (20 kg w obrocie zagranicznym) i przesyłek dla niewidomych. Ponadto operator wyznaczony powinien być gotowy do wykonywania zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego. Nie bez znaczenia jest tu kwestia zapewnienia przez operatora wyznaczonego dostępu do właściwej obsługi osób z niepełnosprawnościami np. poprzez przyjmowanie od nich przesyłek w miejscu zamieszkania, doręczania przesyłek bezpośrednio do mieszkań, a nie do skrzynek oddawczych.